Céges blog írása: hogyan csináld igazán profin?

Szerző: | aug 26, 2022 | Egyéb kategória

A blogírás a digitális tartalommarketing egyik főszereplője, azonban még mindig nagyon sok a kérdőjel a fejekben, hogy mit is tartalmazzon pontosan az üzleti blog és valóban megéri-e vezetni. Sokan inkább nyűgnek tekintik, úgy vannak vele, hogy úgysem érdekel senkit. Pedig a céges blog írás egy igazi kincsesbánya! Miért jó az üzleti blog? Hogyan csináljuk igazán profin? Mikre érdemes odafigyelni? Mutatom!

Mire jó a céges blog írása?

Egy jó üzleti blog segít a potenciális ügyfelek bevonzásában és megtartásában. De ez még nem minden! A rendszeresen vezetett és valóban minőségi tartalmat adó céges blog segít:

  • növelni egy cég ismertségét, erősíteni a brandjét
  • forgalmat generálni a keresőkből 
  • látogatókat hozni a közösségi médiából 
  • interakciót kezdeményezni a leendő ügyfelekkel
  • bizalmat és szakmai tekintélyt építeni
  • edukálni a látogatókat a cég termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban
  • lehetőséget teremteni az eladásra

Miért nem sikeres a legtöbb üzleti blog?

Egyszerűen azért, mert szükséges rosszként tekintenek rá a cégek. Úgy vannak vele, hogy a konkurenciának is van, ez a trendi, akkor csináljuk! Nincs stratégiájuk, nem fordítanak rá kellő figyelmet, hogy valóban a célközönséget érintő, érdekes, minőségi, keresőoptimalizált tartalmat készítsenek. Emellett nagyon hiányzik a rendszeresség is. Pedig ez egy kulcstényező! Az olvasók figyelmét folyamatosan fenn kell tartani, különben egy idő után kifullad a blog és a korábbi munka teljes kárba vész. 

Miről írj az üzleti blogodban?

Fontos, hogy a céges blogírás, ahogy oly sok üzleti folyamat, gondos tervezéssel induljon. Mielőtt elkezdesz tartalmat gyártani, érdemes néhány kérdést átgondolni, ami remek témaalapot biztosít a bejegyzésekhez.

Mik ezek?

  • Hogyan indult és miről szól a vállalkozásod? 
  • Mik a legfontosabb célkizűzéseid és feladataid erre az évre?
  • Melyek a legnagyobb kihívások, melyekkel szembe kell nézned?
  • Ki a célközönséged? Mik a problémáik és hogyan tudsz segíteni nekik?

A Google kedveli a hosszú, tartalmas oldalakat, a blogbejegyzések tehát valódi látogató csalik. Rengeteg lehetőséget kínálnak számunkra, hogy bemutassuk a cégünket, az elképzeléseinket, a mindennapjainkat, ezzel felkeltve az odaérkezők érdeklődését és elnyerve szimpátiájukat.

Nagyon jó blogtémák lehetnek az alábbiak:

  • A vállalkozás vagy egy konkrét termék/szolgáltatás története
  • Esettanulmányok (szigorúan az ügyfelek jóváhagyásával)
  • Betekintést engedni a cég mindennapjaiba, bemutatni a kollégákat, a napi rutint

Ha folyamatosan jó minőségű tartalmat készítesz, az erősíti céges weboldalad pozícióját. De ahhoz, hogy valóban tekintélyes organikus forgalmat tudj generálni, elengedhetetlen, hogy a blogcikkek a megfelelő kulcsszavakra épüljenek, amihez mindenképpen fontos kulcsszókutatást végezni. Azonban a kulcsszó sem minden, hiszen akkor igazán erős a tartalom, ha valóban összhangban van a vállalkozásod által kommunikálni kívánt üzenetekkel.

Nézzük is meg mindezt gyorsan a gyakorlatban!

Céges blog írása lépésről lépésre

Első lépés: Blog stratégia készítése

Ha tudod, hogy kikhez szólsz és mit akarsz kommunikálni, akkor már nyert ügyed van. Ehhez viszont érdemes kutatásokat végezned, hogy rengeteg időt és energiát megspórolj magadnak a fókuszált tartalomgyártással.

Miket térképezz fel?

Buyer persona (ügyfélprofil) kutatás

Ez a profil készülhet akár valós, akár képzeletbeli ügyfél alapján, megalkotva a tökéletes vásárló imidzsét. Érdemes minél részletesebben kidolgozni, hogy a lehető legpontosabb képed legyen célközönségedről a tartalmak készítéséhez. 

Az ügyfélprofilnál fontosak:

  • a demográfiai adatok – nem, életkor, lakhely, nemzetiség, iskolai végzettség, munkahely, beosztás, családi állapot, jövedelem stb.
  • a pszichográfiai adatok – fogyasztói szokások, életstílus, hobbi, érdeklődési kör vásárlói mintázatok, árérzékenység, érdeklődési kör, vásárlóerő, politikai elköteleződés, értékrend
  • a viselkedési adatok – médiafogyasztási szokások, honnan tájékozódik, vásárlási gyakoriság, átlagos tranzakció értéke, mi alapján hoz döntést stb.

A buyer persona amellett, hogy nevet, élettörténetet, foglalkozást, jövedelmet kap, pontosan láthatók tervei, céljai, igényei és aggodalmai, melyek a termékünkhöz, szolgáltatásunkhoz kapcsolódik. Az ügyfélprofil a későbbiekben még tovább bővíthető.

Kulcsszókutatás

A kulcsszókutatás azért fontos, mert ez alapján láthatod pontosan, hogy potenciális vásárlóid milyen témákra keresnek a Google-ben, mik azok, amik érdeklik őket. Ma már a legtöbb felhasználó, ha nem tudja valamire a választ, azonnal beírja a Google-be a kérdését és máris találatok ezreivel találkozik. Ha van egy pontos listád arról, hogy mik azok a szavak, kifejezések, mondatok, amik érdeklik a célközönségedet, akkor nyert ügyed van a blogbejegyzéseknél, hiszen tűpontosan juttathatod el üzeneteidet és nem mellesleg egy minőségi tartalommal feltornázhatod magad a találati lista élére.

Konkurensek elemzése

Érdemes feltérképezni a legnagyobb versenytársak weboldalát, blogját, közösségi média felületeit. Így könnyebb lesz megértened, hogy mik az erősségeik, a gyengeségeik, miről és hogyan kommunikálnak. Sőt, nem elég csak egyszer elvégezni, nem árt fél szemedet folyamatosan rajtuk tartani, hogy nyomon kövesd a változásokat.

Szakmai csoportok követése a közösségi médiában

Tartalomkészítési stratégiád jó alapja lehet, ha pontosan tudod, mi történik a termékeidhez, szolgáltatásaidhoz kapcsolódó szakmai csoportokban. Milyen témák érdeklik a tagokat? Milyen típusúkérdések merülnek fel? Hol van szükség több edukációra? A sokakat foglalkoztató problémák remek alapul szolgálnak a blogbejgyezésekhez

Ügyfelek megismerése, igényeik felmérése

Minél pontosabban ismered az ügyfeleidet, annál jobban tudsz kommunikálni velük. Ha érted és tudod, hogy mire vágynak, mivel nem elégedettek, illetve milyen stílusú kommunikációval tudod legjobban megszólítani őket, az szintén fontos sikertényező lehet az üzleti blog írásnál.

Második lépés: Találd meg a legjobb blogplatformot!

Alapvetően két választási lehetőséged van:

  • ingyenes blogplatform használata
  • saját blog készítése

Ingyenes blogplatform használata

Ha nem szeretnél sokat költeni a blog fejlesztésre, akkor az ingyenes megoldások jó lehetőséget kínálnak, hogy mielőbb nekivághass a tartalomkészítésnek.

Melyek a legnépszerűbb felületek?

Az ingyenes platformok előnye, hogy nem kell fizetni értük, egyszerűek, könnyen és gyorsan használhatók. Hátrányuk azonban, hogy nem, vagy csak kis mértékben kontrollálhatjuk, milyen hirdetések jelennek meg a honlapunkon. Ha pedig komolyabb változtatásra lenne szükségünk a tartalmi megjelenést illetően, arra nem lesz mód.

Keresőoptimalizálás szempontjából szintén nem a legjobb választás, hiszen hiába az értékes tartalom, ha a Google az adott ingyenes platformot értékeli majd fel és generálja számára a forgalmat. Ráadásul, ha később mégis saját blogot készítesz, az addigi munkád gyakorlatilag kárba vész. 

Ha mégis az ingyenesség mellett döntesz, akkor a WordPress jó megoldás lehet, 301-es átirányítással ugyanis a tekintélyt tovább viheted saját domainedre.

Saját blog készítése

Az ingyenes blog eleinte megoldás lehet, de ha igazán igényes üzleti blogot szeretnél készíteni, akkor célszerű pénzt áldozni rá.

A saját céges blog előnyei:

  • saját domain – Egy üzleti blog esetén egyáltalán nem szerencsés, ha nem a mi domainünk alatt fut, hiszen ezzel jelentősen jelentősen veszíthet a blog a komolyságából, presztízséből.
  • Egyedi megjelenés – Saját blogunkat 100%-ban vállalkozásunk imidzséhez, dizájnjához tudjuk igazítani.
  • Egyedi igények kezelése – Ha magunk fejlesztjük a blogfelületet, akkor a legvadabb elképzelések is megvalósíthatók, nem szükséges egy ingyenes platform korlátain belül mozognunk.
  • Kiváló hirdetési felület – A színvonalas, komoly blogfelület a hirdetőket is vonzza, akik az ingyenes felületekre sokkal kevésbé szívesen költenek.

Harmadik lépés: Blogcikkek írása

Ha megvan a stratégiád és a felületed, akkor jöhet a tartalomkészítés!

Mi a blogírás alapszabálya?

A blogbejegyzések legyenek mindig inspirálóak és tanulságosak. Egy blogbejegyzésnek nincs közvetlen értékesítési célja, de van marketingcélja. Azzal, hogy megosztja a tudást, a tapasztalatokat és a készségeket, ezáltal pedig növeli a szakmai tekintélyt. Ha a blog olvasói megismernek, megkedvelnek és megbíznak benned, könnyebb lesz a termékek és szolgáltatások értékesítése.

Hogyan írj blogcikket?

Egy blogbejegyzés különböző részekből áll:

  • Cím – Legyen figyelemkeltő, tegye kíváncsivá az olvasót!
  • Lead vagy bevezető – A blogcikk első bekezdése több szempontból is eltér a többi bekezdéstől. Meg kell ragadnod az olvasó figyelmét és fel kell keltened az érdeklődését már a legelején. Ezt legkönnyebben úgy teheted meg, ha ízelítőt nyújtasz a tartalomból.
  • Szöveg, maga a bejegyzés – A probléma és a megoldás kifejtése tippekkel, tanácsokkal, hasznos tudnivalókkal.
  • Zárás – Az utolsó bekezdésnek arra kell ösztönöznie az olvasókat, hogy alkalmazzák a tanácsokat.

Milyen SEO szempontokat tarts szem előtt?

Ha megvan a kulcsszókutatásod, akkor pontosan tudod, melyek azok a preferált kulcsszavak, amelyekre cikkeidet szeretnéd építeni. Ezekre mindig figyelj oda:

Cím – Amellett, hogy a címnek figyelemfelhívónak kell lennie, fontos, hogy tartalmazza az elsődleges kulcsszót. Például, ha a kulcsszavad a SEO szövegírás, akkor ennek szerepelnie kell a címedben, lehetőség szerint az első felében.

URL – A keresőmotorok számára fontos, hogy mi szerepel az url-ben, ezért mindig építsd be a kulcsszót, és fontos, hogy soha ne az egész blogcikk címét add meg. A SEO szövegírásnál maradva, a legjobb URL: pelda.hu/seo-szovegiras

Az URL SEO-barát felépítéséről itt írtam korábban >>

Címsorok – A keresőoptimalizált szövegek egyik fontos kritériuma, a jól tagoltság. A címsorok mind SEO, mind pedig felhasználói élmény szempontjából fontosak. A címsorok külön kiemelt címkét kapnak a HTML kódban, így a keresőrobotok tudni fogják, hogy egy-egy különálló szekcióról van szó, a címsorokban elhelyezett kulcsszavak pedig segítik a tartalom feldolgozást. Az olvasóknak segítenek abban, hogy könnyen átlássák az egész szöveget és tudják, melyik bekezdés, miről szól. Hol találják meg a szövegben a választ a kérdéseikre.

Meta leírás – A meta leírás a keresési találatoknál a címsor és az url alatt található. Nem rangsorolási tényező, ugyanakkor az a feladata, hogy a felhasználót cselekvésre ösztönözze és röviden bemutassa, hogy mivel is találkozhat a kattintás után.

Első bekezdés – Itt nem csak a figyelemhívásra érdemes odafigyelni, hanem arra is, hogy szerepeljen fő kulcsszavad, jelezve a keresőmotorok számára, hogy releváns tartalomról van szó.

Hol és mennyi kulcsszót használj?

Azt már megbeszéltük, hogy a címben és az első bekezdésben, valamint az URL-ben szerepelnie kell az elsődleges kulcsszónak. Na de hogyan tovább?

Fontos, hogy a kulcsszóhalmozás egyáltalán nem előny, sőt! Kerülendő, hogy a H2-H3-H4 címsorokat ész nélkül telezsúfold kulcsszavakkal, bőven elegendő párszor használnod őket.

Amennyiben képeket is használsz a blogbejegyzésben, a kulcsszavakat remekül beillesztheted a kép nevébe és alt tagjébe.

A szövegtörzsben természetesen bátran használhatod a fő kulcsszó mellett a kapcsolódó, releváns kulcsszavakat. Egy jó minőségű tartalom több kulcsszóra is megjelenhet, sőt olyan szinonimákra, kapcsolódó kifejezésekre is, melyek nem is szerepelnek a leírásban.

Használj linkeket!

A sikeres blognál fontos szerepe van a tartalomba illesztett belső linkeknek, valamint a más oldalakról visszamutató linkeknek. Ezek segítenek a tartalom kontextusba helyezésében. 

A weboldaladon vagy blogodon belül található releváns tartalmakat mindig érdemes link formájában beszúrni a szövegbe. Ez egyrészt maradásra ösztönzi a látogatókat, emellett további tartalmakat ad át nekik. A link továbbá jelzés a Google számára, hogy az adott tartalom kiemelt fontosságú.

Ha szeretnél még inkább elmélyülni a SEO szövegírásban, akkor ez a cikk hasznos lehet >>

Negyedik lépés: A blog népszerűsítése

A jó tartalom nagyszerű, de nem elegendő. Hogyan jönnek a látogatók az oldaladra?

Nos, ennek alapvetően 3 módja van:

  • fizetett hirdetésekkel
  • keresőoptimalizálással
  • közösségi média megosztások által

Fizetett hirdetések (Google Ads)

Jó megoldás lehet a kattintás alapú hirdetés, amikor azért fizetsz a Google-nek, hogy bizonyos kulcsszavakra első oldalon jelenítse meg weboldaladat a találati listán. Bár itt pénzt áldozol, de ugyanolyan fontos, hogy megfelelő minőségű tartalmaid legyenek, mint az organikus forgalomgenerálásnál, hiszen a cél a látogatók bizalmának elnyerése és hogy vásárlót faragj belőlük.

Keresőoptimalizálás

Az előbbiekben már megbeszéltük, hogy mennyire fontosak a minőségi tartalmak, hogy jó pozíciót csíphessünk meg a találati listán. Ez nem lesz rövid idő, minimum 3-6 hónap szükséges, míg valóban láthatjuk az eredményt. Cserébe ha jól csinálod, úgy hoz értékes látogatókat, hogy egy forintot sem kell fizetned érte.

Közösségi média megosztások

A Facebook, a Youtube, az Instagram, a TikTok, a Twitter és a Pinterest mind jó felület lehet arra, hogy elsősorban fizetett posztok segítségével elérd célközönségedet és áttereld saját blogodra, weboldaladra.

Konklúzió

Mint láthattuk, a céges blog írásban igenis nagy a potenciál és bár plusz energiabefektetést igényel, hosszabb távon nagyon is megéri időt és pénzt áldozni rá. Segítségével növelhetjük az organikus forgalmat, eladásokat generálhatunk, elnyerhetjük látogatóink bizalmát, növelhetjük tekintélyünket és kiváló márkaépítő eszköz. A kulcs, a kitartás, a rendszeresség és a minőség!

Ha nem csak a céges blogírásról olvasnál szívesen, akkor itt megtalálod korábbi bejegyzésemet >>
Amennyiben pedig szükséged van segítségre a tartalommarketinghez, vagy üzleti blogíráshoz, írj nekem! >>