Ha fontos számodra, hogy valóban értékes tartalmat készíts látogatóidnak, emellett pedig növelnéd céged forgalmát az organikus elérések által, akkor nem árt, ha a SEO szövegírás mesterévé válsz. Következő útmutatómban megmutatom, miért jó a keresőoptimalizált tartalomgyártás és mikre érdemes odafigyelni. Hogy hogyan teheted egyszerre boldoggá felhasználóidat és a keresőmotorokat.
Mi az a SEO szövegírás?
A SEO szövegírás (SEO copywriting) a kulcsszó-optimalizált tartalom előállításának gyakorlata, melynek segítségével a webes tartalmak egyszerre tehetők vonzóvá a keresőmotorok algoritmusai és az olvasók számára.
A SEO szövegírás gyakorlatilag olyan tartalom írása, amelyet a Google is megért. Ugyanakkor a szövegeknek fogyaszthatóknak is kell lenniük, amit az emberek örömmel olvasnak, linkelnek és osztanak meg.
A SEO szövegírók a cikkírás során olyan tényezőket vesznek figyelembe, mint:
- a tartalom strukturálása, a címsorok optimalizálása
- minél több releváns kulcsszó elhelyezése a tartalomban
- linkek és CTA-k elhelyezése
A SEO szövegírás csapdája
A szövegírók gyakran követik el azt a hibát, hogy a kulcsszókutatás alapján telezsúfolják a tartalmat a releváns kifejezésekkel.
Mára azonban a keresők algoritmusai sokat fejlődtek, így a kulcsszóhalmozás nemhogy nem előny, inkább hátrány. Ehhez társul, hogy a felhasználók is sokkal érzékenyebbé váltak, így a láthatóan robotmetodikára épülő szövegeket hamar ignorálják. Márpedig a honlapon töltött idő is fontos visszajelzés! Ha a felhasználó néhány másodperc után tovább kattint, a kereső ezt úgy érzékeli, hogy a honlap nem érdekes, nem szolgáltat hasznos tartalmat, ezért máris lejjebb sorolja a találati listán.
Ezért is van óriási szerepe a SEO szövegírásnak, a hozzáértő szakemberek ugyanis pontosan tudják, hogyan teremtsenek egyensúlyt az optimalizálás és az olvashatóság között.
Miért fontos a keresőoptimalizált szövegírás?
Ha nagyon röviden szeretném összefoglalni, akkor az optimalizált szövegek egyenlők a nagyobb bevétellel.
Ahhoz ugyanis, hogy új ügyfeleket szerezz vállalkozásodnak, fontos, hogy webes tartalmaid minél előkelőbb helyet foglaljanak el a Google rangsorában.
ÉRDEKESSÉG: Ha belegondolunk abba, hogy a Google 2022-ben egy hónap alatt közel 90 milliárd keresést bonyolít le világszinen, akkor könnyen látható, hogy milyen hatással lehet oldalunk látogatottságára és az árbevételre, ha jó pozíciót csípünk meg értékes tartalmainkkal.
A SEO szövegírás előnyei
A SEO szövegírás előnyei sokrétűek és változatosak:
- Jobb helyezés a találati listán – A jól megírt SEO szövegek nagyobb valószínűséggel kerülnek kedvezőbb helyre a keresőmotorok találati oldalain (SERP), ami azt jelenti, hogy a keresőmotorok többet keresnek releváns információkat a weboldalunkon.
- Csökken a visszafordulási arány – A jól strukturált, informatív tartalom segít, hogy a látogatók a honlapunkon maradjanak, ami természetesen javítja a helyezésünket a találati listán.
- Növekvő organikus forgalom, jelentős pénzmegtakarítás – A SEO szövegekkel kiválthatók a fizetett hirdetések, ugyanis legfőbb céljuk, hogy a keresésekből érkező organikus forgalom mennyisége és minősége növekedjen. Azaz, minél több és relevánsabb látogatót tereljünk oldalunkra, olyanokat, akik valóban érdeklődnek az általunk nyújtott termékek vagy szolgáltatások iránt.
- Minőségibb tartalom – A SEO szövegek sokkal vonzóbbak és világosabban kommunikálnak, az olvasók jobban megértik, mint az optimalizálatlan tartalmakat. Emiatt nagyobb valószínűséggel alakítják át a látogatókat vásárlókká vagy előfizetőkké.
- Hitelesség – A megfelelően kidolgozott SEO cikkek hitelesebbek, mivel úgy tűnik, hogy a terület szakértője írta őket.
- Nagyobb jelenlét a közösségi médiában – Az emberek általában csak olyan tartalmakat osztanak meg közösségi média felületeiken, amelyeket valóban értékesnek ítélnek. Így a jól megírt, érdekes keresőoptimalizált szövegek is nagyobb eséllyel kapnak lehetőséget, hogy bemutatkozhassanak a social mediában.
A jó SEO szövegírás titka: a legfontosabb tudnivalók
Most, hogy megismertük a felhasználó- és keresőbarát tartalom elkészítése mögötti alapvetéseket, ideje rátérnünk, hogy megírásában, címrendszerében, tagoltságában hogyan is néz ki egy keresőoptimalizált szöveg.
Mindig kulcsszókutatással kezdj!
A SEO szövegírás egyértelműen arról szól, amire a célközönségnek szüksége van. Ezért mielőtt bármilyen tartalom megírásába fognánk, meg kell találni azokat a kulcsszavakat, ami a látogatóinkat érdekli. A kifejezéseken kívül azt is meg kell vizsgálni, hogy milyen forgalmat és mekkora konverziót várunk az adott kulcsszótól és hogy versenytásaink hogyan teljesítenek a témában.
Milyen hosszúak legyenek a szövegek?
Az első számú szabály, hogy mindig annyit írjunk, amennyi mondandónk van. Az olvasók ugyanis egyből felismerik a mellébeszélést. Weboldal tartalmaknál nagyjából 300 szó az alsó határ, amíg felsőt nem határoznak meg a szakértők, blog cikkek esetén érdemes 1000-1500 szó közötti terjedelemben gondolkodni.
Skyscraper szövegírás
Ez egy nagyon elterjedt módszer, mely pofonegyszerűen működik. Rákeresel a Google-ben a használni kívánt kulcsszóra, majd megnézed az első három találatot és ezek alapján építed fel saját tartalmadat. A cél ilyenkor, hogy érdekesebb és bővebb tartalmat készíts, mint a konkurensek, így több olvasóra és jobb helyezésekre számíthatsz.
Erre figyelj a meta adatoknál!
A meta adatok tájékoztatják a Google-t az elkészített tartalom címéről és hogy miről szól az adott szöveg.
Az alábbiakat érdemes szem előtt tartani a meta címek során:
- tartalmazza a legfontosabb kulcsszavunkat
- a látogatóknak írjuk, ne a keresőmotoroknak
- ne lépjük túl az 55-60 karaktert
- témához illő és figyelemfelhívó legyen
A meta leírásoknál célszerű a következőket betartani:
- foglaljuk össze röviden a tartalmat
- legyen figyelemfelhívó és tartalmazza a szükséges kulcsszavakat
- ösztönözzön kattintásra (CTA)
A meta adatoknál minden esetben kerülni kell a tartalomduplikációt. Fontos, hogy minden aloldalunknak egyedi címe és leírása legyen.
Hogyan írd meg a címet?
A címsornak óriási szerepe van. Kiemelten fontos, hogy tartalmazza a legfontosabb kulcsszót. Ezen kívül, mivel elkötelezett olvasókat keresünk, figyelemfelkeltőnek és érdekesnek is kell lennie. Telitalálat lehet minden olyan kifejezés, ami kíváncsivá teszi a felhasználókat, mint pl. a titok, tipp, tanács, letölthető minta, legegyszerűbb, legjobb stb.
Ha a címadás azt kívánja meg, hogy ne a Google szempontjait tartsuk 100%-ban szem előtt, akkor a meta címnél korrigálhatjuk mindezt azzal, ha ott a keresés által legjobbnak ítélt címet választjuk.
A címnél alapszabály, hogy a kevesebb, több: azaz nem szabad kulcsszavakkal tele pakolni.
A kulcsszavak aránya
Ahogy arról már korábban is szót ejtettem, a SEO szöveg ma már nem a kulcsszavak túlzsúfolásáról szól, hiszen ezt mind a Google, mind pedig a látogatók azonnal megtorolják. Sokkal fontosabb tehát, hogy megfelelő arányban használjuk a szükséges kifejezéseket.
Érdemes a tartalom első bekezdésében feltüntetni az elsődleges kulcsszót, a továbbiakban pedig úgy beépíteni a szövegbe, hogy azzal ne rontsunk hasznosságán és fogyaszthatóságán.
A címsorok helyes használata
A jó SEO szöveg minden esetben átlátható és megfelelően tagolt. Minél áttekinthetőbb a szöveg, annál biztosabb, hogy felhasználóink nem kattintanak el. Emellett a keresőmotorok számára is a különböző címsorok használata olyan, mint egy térkép.
Az áttekinthetőséget jelentősen segítik azok a megoldások, ahol vázlatpontokként jelenítjük meg a headereket, így az olvasók még pontosabban átlátják a tartalmi egységeket.
A főcímet és alcímeket magába foglaló heading fogja megragadni az olvasók figyelmét. A H1-be mindenképpen bele kell fogalmaznunk az elsődleges kulcsszót, majd akár H6-ig is tagolható a szöveg. Elsődlegesen azért érdemes H1-től H4-ig használni a címsorokat.
Fontos tudni, hogy ezeket a nagyobb vagy színes betűtípusok nem helyettesítik. A címsoroknak magában az oldal forráskódjában is szerepelniük kell a megfelelő feltérképezhetőség kedvéért.
Egyszerűen írj, kerüld az idegen szavakat és bonyolult mondatokat!
A SEO szövegek lényege, hogy könnyen fogyaszthatók legyen. Ahogy a tagolás fontos, úgy az is, hogy ne használjunk hosszú, átláthatatlan mondatokat. Mindig törekedjünk az egyszerűségre. Fogalmazzunk érthetően, világosan, kerüljük az idegen szavakat, nem mindennapos kifejezéseket.
Színesítsd tartalmaidat grafikákkal, képekkel, videókkal, táblázatokkal!
A tagolásban és a jobb átláhatóságban is óriási szerepe van a grafikáknak, képeknek, videóknak, táblázatoknak. A felhasználók sokkal szívesebben olvasnak olyan tartalmakat, amelyek vizuális és egyéb informatív elemeket is tartalmaznak.
Ha ingyenesen használható programokat keresel, akkor remek grafikák készíthetők például a Canvában és a VistaCreate-ben, de a képekért sem kell feltétlen milliókat fizetned, kiváló választás a Freepik vagy a Pixabay.
Cselekvésre ösztönzés: call to action
Az organikus találatok rangsorolásánál kiemelten fontos szerepe van az átkattintási aránynak. Ezért célszerű a figyelemfelekeltő leíráson túl valamilyen cselekvésre ösztönzést csempészni akár a címbe, akár a leírásba.
Használj linkeket!
A keresőoptimalizált tartalmak egyik kulcsfontosságú eleme, a linkek használata. A belső linkek (internal hyperlinks) a saját weboldalunkon belüli tartalmakra, míg a külsők (external hyperlinks) más honlapokra mutatnak, amelyek erősítik a hitelességünket.
Érdemes azért itt is szem előtt tartani a mértékletességet és nem túlzásba esni. Nagyjából 2-4 horgonyszöveg elegendő a linkek elhelyezéséhez. Ha pedig igazán professzionálisan szeretnénk mindezt űzni, akkor kulcsszavakat linkelünk.
Soha ne plagizálj!
A SEO tartalomgyártás alapelve, hogy ne másold mások szövegét, hanem mindig egyedi, saját verziókat készíts. A keresőmotorok ma már annyira intelligensek, hogy azonnal kiszűrik az ilyen baklövéseket és bizony büntetnek.
Mennyibe kerül a SEO szövegírás?
A keresőoptimalizált tartalomírás egy sokkal összetettebb folyamat, mint a hagyományos szövegírás. Míg utóbbinál a karakter alapú elszámolás a leggyakoribb, SEO szövegek esetén számos tényező befolyásolhatja a díjakat, így lényegesen nehezebb csak karakterszámban gondolkodni. Emiatt elterjedtebb az óradíjazás vagy a tartalmanként megszabott ár.
Milyen tényezők befolyásolhatják az árakat?
- a szövegíró tapasztalata
- a szövegíráson túl szükség van-e tanácsadásra, kulcszókutatásra
- új tartalom megírása szükséges vagy a meglévő optimalizálása
- a szöveg mellett a feladatok közé tartozik-e a képkeresés, a tartalmak feltöltése
2022-ben nagyjából ilyen árakra lehet számítani:
Kezdő szövegíró óradíja | 2.000 – 5.000 Ft/óra |
Tapasztalt szövegíró óradíja | 5.000 – 10.000 Ft/óra |
Prémium szövegíró óradíja | 10.000 Ft-tól/óra |
Szövegíró és SEO tanácsadó óradíja | 15.000 Ft-tól /óra |
Konklúzió
Ha szeretnél jobb helyezést elérni a Google találati listán és több látogatót vonzani weboldaladra, akkor a SEO szövegírás remek megoldás ehhez. Jól megírt tartalmaiddal konkurenseidet is felülmúlhatod, ami piaci verenyelőnyhöz segíthet.
Fontos, hogy mindig kulcsszókutatással kezdj és a megfelelő kifejezések használatával valóban informatív és érdekes tartalmakat készíts, amelyek újra és újra visszcsábítják olvasóidat és új felhasználókat vonzanak.
Természetesen nem egyszerű valóban professzionális SEO szöveget írni. A statisztikák azt mutatják, hogy többnyire a tapasztalt szakemberek tudnak valóban minőségi keresőoptimalizált szöveget készíteni, amelyek valós eredményeket hoznak.
Ha szeretnél a SEO szövegíráshoz profi segítséget, keress bátran!