Horgonyszöveg, azaz “anchor text” – mi ez, és mire jó?

Szerző: | dec 26, 2020 | Egyéb kategória

Ha keresőoptimalizálással foglalkozol, előbb vagy utóbb bele fogsz futni az “anchor text” kifejezésbe, ami magyarul horgonyszöveget jelent. A cikkben mindkét verziót fogom használni. Az alapoktól fogunk elindulni, így ha már tapasztalt vagy a témában, nyugodtan ugord át a cikk elejét.

Az alapok

Egyszerűen összefoglalva:

Az anchor text az a lekattintható szöveg, amit minden, az interneten lekattintható link felett megtalálsz. Általában aláhúzva és kék színnel jelölik, hogy kattintható szövegről van szó.

Néha a kettő egy és ugyanaz, vagyis maga az eredeti link jelenik meg szövegként is. Előfordul az is, hogy a linket szimplán szövegként másolják be valahova: ilyenkor nem beszélhetünk anchorról, hiszen nincs mit kattintani. Csak a linket kimásolva, és a böngészőbe beillesztve nyitható meg az oldal.

Hogy milyen linket rejt a horgonyszöveg, azt négyféleképpen ellenőrizheted:

  • Lekattintod a linket. Persze ha nem vagy benne biztos, hogy hová vezet, akkor ne ezt a megoldást válaszd.
  • Ráviszed az egeret a szövegre. Ilyenkor a legtöbb böngészőben a bal alsó sarokban megjelenik a link.
  • Jobb gombbal a linkre kattintasz, majd a “link másolása / copy link address” lehetőséget választod. Ilyenkor kimásolja a linket, és be tudod illeszteni bárhova, hogy megnézd, pontosan mit is rejt a szöveg.
  • A forráskód megtekintésével – erről a haladó szekcióban írok részletesen.

Horgonyszöveg típusok

Ha az alapokkal már tisztában vagy, azt érdemes tudnod, hogy milyen anchor text fajták léteznek. SEO szempontból az alábbiakat különböztetjük meg, amik a legfontosabbak:

Persze akad még egy ötödik típus is amit érdemes ismerni, csak épp a keresőoptimalizálás oldaláról nem sok vizet zavar:

De térjünk a lényegre, azaz arra, hogy hogyan érdemes használni őket.

Mi a legjobb horgonyszöveg?

Azt már a Google alapítása óta tudjuk, hogy a horgonyszöveg erősen beleszámít a találati lista sorrendjének felállításába. A probléma az, hogy erre a keresőoptimalizálással próbálkozó weboldaltulajdonosok igen hamar rájöttek, így megpróbálták kijátszani a rendszert.

Ha optimalizálni próbálsz egy oldalt, első körben ugye van egy kulcsszó, amivel dolgozol. Ha pedig linket építesz az oldaladra, akkor kézenfekvő lenne, hogy mindig a fő kulcsszavad használd anchor textnek.

A bökkenő az, hogy a Google szerint nincs olyan, hogy linképítés: szerintük ugyanis ha elég jó a tartalmad, akkor más webhelyek tulajdonosai előbb-utóbb természetes módon linkelni fognak rá. Ez szép lenne, csak ha ezt elhinné a szakma, akkor bizony éhen is halnánk, mert a Google nem számol azzal, hogy itthon a weboldaltulajdonosok reklámtörvényre való hivatkozással sokszor még pénzért sem linkelnek sehova (egyébként alaptalanul aggódva).

Ezért a Google megpróbálja kiszűrni a tudatosan épített linkeket, aminek a leginkább árulkodó jele a konzisztens anchor text használat, azaz mindig pontos egyezéssel használva. Ez már túloptimalizálás.

A másik véglet, ha egyáltalán nem foglalkozunk a horgonyszöveggel, és mindig valamilyen egyéb megoldást használunk, pl. “kattints ide”. Ez azért nem jó, mert sem a látogató, sem a Google nem fogja érteni, hogy milyen tartalomra utal a link.

A jó megoldás a kettő között van: olyan struktúrában kell használni a horgonyszövegeket, hogy az a látogatók számára is hasznos legyen, de a Google felé se tűnjön mesterségesnek.

Én ezeket az arányokat javaslom:

  • Márkázott (branded) horgonyszöveg: 50%
  • URL alapú anchor text: 10%
  • Részleges egyezés a kulcsszóval: 25%
  • Pontos egyezés a kulcsszóval: 15%

Persze nem baj, ha nem tizedre pontosan ilyen arányokkal dolgozol, de arra érdemes odafigyelni, hogy ne boruljon fel túlságosan az egyensúly egyik irányba sem.

Ha pedig kíváncsi vagy rá, hogy most milyenek a horgonyszövegeid arányai, az Ahrefs vagy a Semrush eszközökkel ezt könnyen meg tudod nézni.