Keresőoptimalizálás: gyakori SEO kérdések 2022-ben

Szerző: | máj 10, 2022 | Egyéb kategória

“SEO”: hogyan ejtik helyesen?

A keresőoptimalizálás angol kifejezését többféleképpen is ejtik itthon. A leginkább elterjedt szimplán a “seó” – pont, ahogy a “like” kifejezés is “lájk-ként” épült be a köztudatba.

Alkalmanként találkozhatunk a szóval “szeó”, vagy a lehető legközelebb maradva az angol változathoz, “esz-í-ó”-ként kiejtett verziójával is. Én személy szerint az egyszerűségben hiszek, így a “seónál” maradok”.

Mit jelent pontosan a SEO?

Maga a kifejezés a keresőoptimalizálás szó angol megfelelőjének rövidítése, azaz Search Engine Optimization. Ezért pl. a “SEO optimalizálás” szókapcsolat nem is értelmezhető, hiszen lefordítva ez “keresőoptimalizálás-optimalizálást” jelentene.

De mégis mit jelent a SEO – mármint maga a keresőoptimalizálás folyamata?

Röviden, a seo az a folyamat, amelynek során az oldalát láthatóbbá és vonzóbbá tesszük a keresőmotorok számára. A cél a keresőmotorok találati oldalain (SERP) elfoglalt pozíciójának javítása, ami ideális esetben nagyobb forgalmat eredményez az oldalára.

Mitől jobb ez, mintha fizetett hirdetésekre költenék?

Én ezeket tartom a legfontosabb szempontoknak:

  • A SEO hosszú távú és fenntartható, míg a fizetett hirdetések csak addig élnek, amíg a pénztárcánk elbírja.
  • A SEO költséghatékonyabb lehet, mint a fizetett reklám, mivel nem kell fizetni a kattintásokért vagy a megjelenésekért-
  • A SEO segíthet a márkaismertség és a hitelesség kiépítésében, míg a fizetett reklámok inkább az azonnali konverziók generálására összpontosítanak.
  • A SEO segítségével szélesebb közönséget érhetünk el, mint a fizetett hirdetésekkel.
  • A SEO organikus forgalmat generálhat, amely nagyobb valószínűséggel konvertál, mint a fizetett forgalom.

Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás?

Erre a kérdésre nehéz válaszolni, mivel a SEO ára drasztikusan változhat a weboldal méretétől és összetettségétől, az iparágtól, a helytől és a konkrét igényektől függően.

Az sem mindegy, hogy a megbízott szakértő, vagy ügynökség milyen eszközparkkal, szoftverekkel dolgozik. Aki csak ingyenes megoldásokra támaszkodik, biztosan olcsóbb lesz – de ez az eredményeken is meg fog látszani. A drágább, fejlettebb SEO szoftverek nem csak gyorsabban működnek, de több adatot is szolgáltatnak, pl. sokkal több kulcsszó, vagy külső hivatkozás fedezhető fel velük.

Ha linképítésre is kérünk árajánlatot, ott is nagy eltéréseket láthatunk. Az a cég, aki csak linkfarmokból ad linkeket, havi néhány tízezer forintért is elvállalhat megbízásokat – de ez általában sajnos ennyit is ér. Aki viszont vezető hírportálokról kínál megjelenéseket, az árakat is ehhez a minőséghez szabja.

Mindent összevetve, egy keresőoptimalizált tartalomstratégia összeállítása a megfelelő szoftverekkel 100-200 ezer forintos nagyságrendben mozog, egy komplexebb, több területre kiterjedő SEO audit ára jellemzően 200-600 ezer forint között van, míg folyamatos együttműködések az időráfordításról, a szakember tapasztalatától, és a felhasznált szoftverek költségeitől függően havi 200 ezer forinttól indul, de akár az 1 millió forintot is meghaladhatja – különösen nemzetközi projektek esetében, ahol egyszerre több tucat ország forgalmának sorsa múlik a SEO szakértő munkáján.

Hogyan lássak neki?

Kezdjük az alapoktól – mielőtt optimalizálnád a weboldalad, érdemes először azt leellenőrizned, hogy “fent vagy-e a Google-ön”, azaz megjelenik-e egyáltalán a weboldalad a találati listában.

Ennek ellenőrzéséhez egyszerűen keress rá a webhelyedre. Ha nem látod a webhelyed a keresési eredmények között, ez azt jelentheti, a Google még nem indexelte (azaz nem került még be az adatbázisába).

Haladóbb szinten ezt a parancsot érdemes beírni a keresőbe (pont így, szóközök, www előtag, vagy protokoll, azaz http/https nélkül):

site:weboldalad.hu

Ez a parancs csak az adott weboldalról hoz ki találatokat, semmi másról nem. Ha tehát ismeri már az oldalad a Google, akkor meg fog jelenni a találati listában.

Ha a közelmúltban hoztad létre az oldalt, előfordulhat az is, hogy a Google egyszerűen még nem talált rá. Erre a helyzetre is van szerencsére megoldás.

Ha teljesen biztos akarsz lenni abban, hogy a Google indexelte a webhelyed, akkor egy olyan eszközzel, mint a Google Search Console, ellenőrizheted az állapotát. A Google Search Console-on belül részletes információkat találhatsz arról, hogy a Google hogyan tekinti meg és indexeli, beleértve az indexelést esetleg hátráltató hibákat vagy problémákat is. A lehetséges akadályok azonosításával és megoldásával biztosíthatod, hogy a lehető legjobb eséllyel szerepelj a Google és más keresőmotorok találati listáján.

Hogyan kerülhetek fel a Google-re?

A Google egy “indexelés” nevű folyamatot használ a weboldalak megismerésére.

Az indexelés lényege, hogy “végigmászik” (vagy az egyre elterjedtebb félmagyar kifejezéssel élve “crawlol”) az interneten, és újonnan létrehozott webhelyeket és weboldalakat keres. Miután megtalálta ezeket az oldalakat, “beolvassa” őket, és indexeli az adatbázisában. Amikor tehát valaki beír egy keresést, a Google átnézi az összes általa eltárolt weboldalt, és a legjobb találatokat adja meg – tehát nem valós időben keres a teljes interneten.

Ehhez a Google egy óriási listával rendelkezik a weboldalakról. Amikor egy új weboldalról értesül, kiküldi az úgynevezett “botokat” (más néven “crawlereket”, vagy “pókokat”). Ezek a botok olyanok, mint a kis digitális felfedezők, amelyek meglátogatják a webhelyeket, és feljegyzik, amit találnak. Elolvassák az egyes oldalakon található szavakat, és követik a talált linkeket. Miután végeztek, jelentést tesznek a Google főhadiszállásának mindenről, amit megtudtak.

Ez alapján a Google algoritmusai elemzik az egyes weboldalakat, és eldöntik, hol jelenjenek meg a keresési eredmények között. Különböző tényezőket vesznek figyelembe, például azt, hogy milyen gyakran frissítik az oldalt, mennyire népszerű, és mennyire felel meg az adott személy keresésének. Miután ez a döntés megszületett, a webhelyet ennek megfelelően felcímkézik különböző tulajdonságok alapján:

  • Mennyire részletesek a tartalmai (szöveges és képes is)
  • Milyen gyakran frissül az oldal
  • Mennyire gyorsan tölt be
  • Mennyire változatosak a cikkek, szövegek
  • Könnyen kezelhető, vagy komplex
  • Stb.

Általánosságban elmondható, hogy az újabb weboldalaknak hosszabb időbe telik, mire megjelennek a keresési eredményekben, mint a régebbieknek, mivel kezdetben több munkát kell elvégezni rajtuk. De ha egy webhely indexelésre került, a keresési eredményekben elfoglalt helye változhat, ha a webhely tartalma megváltozik, vagy ha más webhelyek hivatkozni kezdenek rá.

Segíts a Google-nek megtalálni a tartalmaid…

A Google-t többféleképpen is segítheted a tartalmaid megtalálásában. Röviden összefoglalva a legfontosabb szempontokat:

  • Először is győződj meg arról, hogy webhelyed jól megtervezett és könnyen navigálható.
  • Másodszor, használj releváns, kulcsszavakban gazdag címeket és leírásokat.
  • Építs be releváns linkeket, ahol csak lehetséges.
  • Végül pedig tarts frissen a tartalmaid rendszeres frissítésekkel. 

Az elrendezés tisztaságának és áttekinthetőségének biztosításától kezdve az intuitív menük és egyértelmű CTA-k kialakításáig sok mindent megtehetsz, hogy optimalizáld a felhasználói élmény szempontjából, hogy mind a látogatók, mind a keresőmotorok könnyen hozzáférjenek a szükséges információkhoz.

…vagy akár rejtsd el a Google elől őket

Annak érdekében, hogy bizonyos oldalakat ne indexeljen a Google és azok ne jelenjenek meg a keresési eredményekben, használhatod a “noindex” címkét. Ezzel a címkével megadhatod, hogy mely oldalaknál szeretnéd megakadályozni az indexelést, és így távol tartani azokat a találati listától.

Ezt így tudod használni tartalomkezelő rendszer (pl. WordPress) esetén:

  • Nézd át a weboldalad beállításait
  • Keresd meg azt a menüpontot, ami letiltja a feltérképezést
  • WordPress oldalnál ez a Beállítások/Olvasás/”Megtiltjuk a keresőmotoroknak, hogy bejárják az oldalunkat” menüpont
  • Vigyázat: ez a beállítás a TELJES weboldalt kitiltja a találati listából!

Ha csak egy-egy aloldalt, pl. “sikeres regisztráció” oldalt, vagy “sikeres fizetés” landoló oldalt szeretnél kitiltani a találati listából, szükséged lesz hozzá egy keresőoptimalizálás bővítményre, mint pl. a Yoast SEO vagy a Rank Math.

Egy ilyen bővítmény feltelepítésével a tartalmak szerkesztésénél ki-be kapcsolhatod, hogy megjelenjen-e az aloldal a találati listában.

Ha pedig egyedi rendszerrel dolgozol, vagy programozóbarát megoldást keresel, akkor a találati listából kizárandó oldalakhoz ezt a kódsort kell hozzáadnod a HTML <head> részbe:

<meta name="robots" content="noindex" />

A sikeres blokkolást a Google Search Console segítségével ellenőrizheted.

Megjegyzés: régen ajánlott módszer volt a robots.txt fájl használata is erre a célra, de ma már ez nem javasolt (és nem is működik).

Mitől értheti meg jobban a Google a weboldalam tartalmait?

Ahhoz, hogy a Google (és a felhasználók) könnyebben megértsék a tartalmaid, használj világos és tömör megfogalmazásokat.

Fejtsd ki teljeskörűen az elképzeléseit, de kerüld a túlságosan technikai szakzsargont. Ez azonban nem jelenti azt, hogy teljesen tartózkodnod kellene a szakkifejezések használatától; ehelyett egyszerűen csak ügyelj arra, hogy definiáld azokat a szavakat vagy fogalmakat, amelyek ismeretlenek lehetnek az olvasók számára. Ha technikai témákról írsz, vagy speciális szókincset használsz, különösen fontos, hogy a lehető legpontosabban fogalmazz, és ezzel elkerüld az olvasók összezavarását vagy túlterhelését.

Amikor csak lehetséges, illusztráld példákkal a mondanivalód. Ha például a munkahelyi hatékonyság mérésének különböző módjait fejtegeted, egy egyszerű illusztráció, például egy oszlopdiagram segíthet tisztázni a mondanivalód, és a közönség számára könnyebben érthetővé teheti az információt. Linkek, képek és egyéb médiaanyagok hozzáadása is segítheti a Google-t (és a felhasználókat) a tartalmak jobb megértésében.

Ezek mind további kontextust és egyértelműséget biztosíthatnak.

Végezetül pedig mindenképpen ellenőrizd le a munkád a nyelvtani és helyesírási hibák miatt. Ha pedig emellett rendszeresen frissíted az oldalad, az azt mutatja, hogy elkötelezett vagy a webhelyed minőségi tartalmának fenntartása mellett, ami arra ösztönözheti a látogatókat, hogy a jövőben is látogassák és visszatérjenek.

Mi az a tartalmi SEO?

A tartalmi SEO arra vonatkozik, hogy milyen típusú és minőségű tartalmakat közöl a weboldalad – azaz, hogy mennyire értékes a felhasználói számára az, amit elérhetnek rajta.

A tartalmi SEO-nak több aspektusa van, amelyek közül a legfontosabbak a következők:

A tartalmak célzottak és relevánsak kell, hogy legyenek a weboldal témájához és a felhasználói igényekhez.

A tartalmaknak jól strukturáltnak és olvashatónak kell lenniük, hogy a keresőmotorok és a felhasználók könnyen értsék őket.

A tartalmaknak minőségi forrásokra és adatokra kell támaszkodniuk

Ezek mellett persze az is fontos, hogy jól használj kulcsszavakat a szövegben: ez is segíthet a keresőmotoroknak és a felhasználóknak abban, hogy az oldaladat megtalálják.

Szóval erről szól a SEO szövegírás?

Szögezzük le: a SEO szövegírás nem azt jelenti, hogy kusza, értelmetlen szavakkal tömött mondatokat írsz, amikben elrejted a kulcsszavaidat. Ez egy általános tévhit, ami sajnos még mindig elterjedt.

A valódi SEO szövegírás azt jelenti, hogy a leendő látogatók fejével gondolkozol: nem onnan indulsz ki, hogy mit tudsz leírni az adott témában, hanem azzal kezdesz, mi érdekelheti a látogatóid.

Hiába írod bele a szövegbe ötvenszer, hogy “lakberendezés”, ha az olvasód a cikk végigolvasása után fikarcnyit sem lesz okosabb abban, hogyan dobja fel az unalomig ismert szobáit a lakásában.

Ilyenkor azt kell inkább átgondolni, és annak utánajárni, milyen tippeket találnak leginkább hasznosnak az olvasók. Vajon a nappalijukhoz keresnek lakberendezési ötleteket? Dísztárgyakat szeretnének elhelyezni, vagy inkább meglévő bútorokat mozgatnának át? Vagy akár mindkettő fontos? Érdemes beszélni a falak festéséről is, vagy korlátozzuk a szöveget az ingóságokra?

Ha ilyen szempontokat gondolsz át egy lakberendezésről szóló cikk megírása közben, már egy lépéssel közelebb jársz a SEO szövegíráshoz.

A valódi SEO szövegírás titka pedig abban rejlik, hogy ezeket a szemszögeket nem magadtól próbálod kitalálni, hanem a megfelelő eszközökkel és módszertannal deríted ki – így lényegében szinte nincs olyan téma, amiről ne lehetne nem csak informatív, hanem keresőoptimalizált tartalmat is készíteni.

Hogyan találjak jó SEO kulcsszavakat?

A kulcsszavak kiválasztásának alapja a megfelelő eszközzel való keresés. Az egyik legjobb ingyenes alternatívához elég közvetlenül a Google-hez fordulni. A Google Ads Kulcsszótervező eszköz segítségével egyszerűen és gyorsan találhatsz jó kulcsszavakat, ráadásul ha fizetett hirdetéseket is futtatsz, akkor extra költség nélkül a keresési volumeneket is megmutatja – sok más eszközzel ellentétben nem csak átlagosan, hanem akár havi szintre lebontva.

Hasznos eszköz még a keywordtool.io, amihez regisztrálni sem kell, és akár több száz kulcsszóötletet is meg tud mutatni.

Ha pedig fizetős alternatívákat keresnél, a SEMrush és az Ahrefs a két legjobb ár-érték arányú alternatíva – efelett már a nagyvállalati megoldások elterjedtek, amik szolgáltatás-szinten nem feltétlenül tudnak többet, csak az ügyfélszolgálat nagyságrendekkel jobb, pl. SEO képzések is beletartoznak az (egyébként igen borsos) előfizetési díjba.

Mi az a SEO cím?

A címnek több funkciója van, de két fő szempontot kell figyelembe venni a megfelelő SEO címkiválasztásakor. Először is olyan szavakat kell választanunk, amik minél pontosabban definiálják a cikk témáját, tehát kulcsszavakat is tartalmaznak. Másodsorban pedig a címnek fel kell keltenie a figyelmet: az olvasók többsége csak úgy választja ki, hogy melyik cikk érdekli, ha megüti a szemét egy kattintásra való cím a Google találati listájában.

Az a jó SEO cím, ahol ez a két szempont együtt érvényesül.

Mi az a “slug”?

A slug az a rész a címből, ami (lehetőleg) a kulcsszavakat is tartalmazza, és ami megjelenik az URL-ben. Például, ha egy cikkünk címe “5 tipp a hatékonyabb munkavégzéshez”, akkor a slug lehet az, hogy “hatekony-munka”. A teljes URL pedig “weboldal.com/hatekony-munka”.

A slugnak több fontos funkciója van. Egyrészt hatékonyan tudja kommunikálni a keresőmotoroknak, hogy miről is szól a cikk. Másrészt pedig az olvasóinknak is segít abban, hogy lássák: ez a cikk tényleg azt nyújtja-e, amit keresnek.

Mi az az “off-page SEO”?

Az “off-page SEO” azon tényezőket jelenti, amiket nem az oldalodon magadnak a tartalmaid befolyásolják – tehát amikor például más weboldalakról linkelnek az oldaladra, vagy a cikkjeidet megosztják a közösségi médiában (bár ez utóbbinak SEO szempontból nincs sok jelentősége).

A legfontosabb off-page tényezők tehát a linkek mennyisége és minősége.

Egy link “értéke” sok szempont alapján értelmezhető, de általánosságban elmondhatjuk, hogy ha egy link értéket ad egy látogatónak és szem előtt van, akkor SEO szempontból is nagyobb erőt képvisel.

A weboldal lábjegyzetében apró betűkkel elrejtett linkek, vagy a katalógusokban felsorolt linkek sokkal kevesebbet számítanak, mintha pl. egy vezető híroldal kiemelt főoldali cikkének első soraiban jelenne meg a weboldaladra mutató hivatkozás.

Mire jó a horgonyszöveg a külső linkeknél?

A horgonyszöveg a külső linkeknél az a szöveges formában megjelenő cím, ami arra mutat, hogy egy adott link hová vezet. A keresőmotorok figyelik a horgonyszövegeket, és ha egy link horgonyszövege illeszkedik az adott oldal tartalmához, akkor nagyobb eséllyel fogja feltérképezni és értékelni egy linkeket.

Ha például egy weboldalon egy cikk arról szól, hogy hogyan lehet növelni a látogatottságot, és egy másik hivatkozás arra mutat, hogy “Kattints ide a látogatottság növeléséhez”, akkor ez a link valószínűleg több értéket képvisel, mint ha az lenne a horgonyszövege, hogy “Kattints ide”.

A horgonyszövegek kiválasztásánál tehát arra kell figyelni, hogy a lehető leginkább illeszkedjenek az adott oldal tartalmához.

Mi kell, hogy benne legyen egy SEO stratégiában?

A SEO stratégiának tartalmaznia kell egy részletes elemzést a weboldal helyzetéről és céljairól. Ezt követően pedig konkrét lépéseket kell megfogalmazni arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet az adott célokat elérni a legjobb módon.

A lépések között szerepelhet például a tartalomfejlesztés, a kulcsszókutatás, vagy új linkek szerzése vendégblogolással.

Mennyi időre van szükség, amíg SEO eredményeket láthatok?

A válasz általában az, hogy “nem pontosan tudjuk”. A keresőmotorok algoritmusai folyamatosan változnak, és nehéz pontosan megmondani, hogy egy adott intézkedés mikor és mennyire hatékony. Ilyen szempontból a keresőoptimalizálás leginkább a részvénypiachoz hasonlítható: ha egy portfólió jól teljesít, valószínűleg a következő hetekben is jól fog, de ezt garantálni nem lehet.

Egy tapasztalt SEO szakértő viszont képes megbecsülni ezt az időt, a versenyhelyzet felmérése után.

Nagy általánosságban 3 hónap után már szinte bármilyen témában lehet várni növekedést a látogatottságban, de olyan témákban, ahol kevés az aktív és jó weboldal, már hetek alatt is lehet látványos eredményt elérni. Az én egyik rekordom például 11 ezer látogató 2 hét alatt – vadonatúj weboldallal, és csak egyetlen cikk segítségével.

Kompetitívebb témákban 6-12 hónapra is szükség lehet az átütő eredményekhez, nemzetközi projekteknél pedig akár ennél több időbe is beletelhet a várt első oldalas megjelenés.

Cserébe viszont az elért eredmény lekörözéséhez nagyon fel kell kötni azt a bizonyos nadrágot a versenytársaknak, mert az elért pozíciók akár több évig is megtarthatóak, és addig sem kell fizetett hirdetésekre költeni – így térül meg a SEO igazán.

Hogyan oldjam meg magamnak a keresőoptimalizálást?

Sok SEO szakértő erre a kérdésre csak csóválja a fejét, hiszen ilyenkor ők bevételtől esnek el. Ez ebből a szempontból érthető is – nekem viszont az a tapasztalatom, hogy aki magának szeretné megoldani, az SEO projektekben is sokkal aktívabban vesz részt, hogy elérje a várt eredményeket.

Minden SEO stratégia pedig csak annyit ér, amennyire meg is valósítják azt – akár ha magának oldja meg valaki, akár ha szakértőhöz fordul segítségért. Én a blogbejegyzéseimmel abban szeretnék segíteni, hogy aki egyedül szeretné megoldani, annak is meglegyen rá a lehetősége, nem szeretnék rábeszélni senkit semmire, amit nem akar. Aki pedig szívesen fogad segítséget a témában, én szívesen állok rendelkezésre.

Mikor van szükség SEO szakértőre?

Egy tapasztalt SEO szakember segíthet abban, hogy weboldalad a következő szintre emeld. Kiértékelheti, auditálhatja a jelenlegi weboldalad, és ajánlásokat tehet a fejlesztésekre. Segíthet abban is, hogy ezeket a változtatásokat úgy hajtsd végre, hogy a legjobb eredményeket érje el.

Ezek a szakemberek alaposan ismerik a keresőmotorok működését és azt, hogy mit keresnek az online tartalomban. Ők ki tudják értékelni jelenlegi weboldalát, és meg tudják határozni azokat a területeket, amelyeken javítani lehetne a keresési eredményekben való láthatóság javításán.

Javasolhatják például, hogy adj hozzá több kulcsszót, vagy hozzon létre hiperhivatkozásokat más releváns webhelyekre. Emellett tudják, hogyan lehet a legjobban végrehajtani a szükséges változtatásokat, hogy azok ne befolyásolják negatívan a felhasználói élményt vagy a közösségi médiaplatformokon való láthatóságot.

Legyen szó a tartalom optimalizálásáról vagy a használhatóság javításáról, egy tapasztalt SEO szakember rendelkezik a szükséges tudással és készségekkel ahhoz, hogy webhelyed versenyelőnyhöz jusson a mai zsúfolt online piacon.

Így ha szeretnél biztosra menni, de még nem látod át, milyen előnyt adna egy komplex, teljeskörű keresőoptimalizálás projekt, a SEO tanácsadás egy jó kezdeti lépés a helyezéseid javítása érdekében.