Keresőoptimalizálás alapok 2022-ben: kezdd itt!

Szerző: | máj 10, 2022 | Egyéb kategória

Kezdjük az alapoktól – mielőtt optimalizálnád a weboldalad, érdemes először azt leellenőrizned, hogy “fent vagy-e a Google-ön”, azaz megjelenik-e egyáltalán a weboldalad a találati listában.

Ennek ellenőrzéséhez egyszerűen keress rá a webhelyedre. Ha nem látod a webhelyed a keresési eredmények között, ez azt jelentheti, a Google még nem indexelte (azaz nem került még be az adatbázisába).

Haladóbb szinten ezt a parancsot érdemes beírni a keresőbe (pont így, szóközök, www előtag, vagy protokoll, azaz http/https nélkül):

site:weboldalad.hu

Ez a parancs csak az adott weboldalról hoz ki találatokat, semmi másról nem. Ha tehát ismeri már az oldalad a Google, akkor meg fog jelenni a találati listában.

Ha a közelmúltban hoztad létre az oldalt, előfordulhat az is, hogy a Google egyszerűen még nem talált rá. Erre a helyzetre is van szerencsére megoldás.

Ha teljesen biztos akarsz lenni abban, hogy a Google indexelte a webhelyed, akkor egy olyan eszközzel, mint a Google Search Console, ellenőrizheted az állapotát. A Google Search Console-on belül részletes információkat találhatsz arról, hogy a Google hogyan tekinti meg és indexeli, beleértve az indexelést esetleg hátráltató hibákat vagy problémákat is. A lehetséges akadályok azonosításával és megoldásával biztosíthatod, hogy a lehető legjobb eséllyel szerepelj a Google és más keresőmotorok találati listáján.

Hogyan kerülhetek fel a Google-re?

A Google egy “indexelés” nevű folyamatot használ a weboldalak megismerésére.

Az indexelés lényege, hogy “végigmászik” (vagy az egyre elterjedtebb félmagyar kifejezéssel élve “crawlol”) az interneten, és újonnan létrehozott webhelyeket és weboldalakat keres. Miután megtalálta ezeket az oldalakat, “beolvassa” őket, és indexeli az adatbázisában. Amikor tehát valaki beír egy keresést, a Google átnézi az összes általa eltárolt weboldalt, és a legjobb találatokat adja meg – tehát nem valós időben keres a teljes interneten.

Ehhez a Google egy óriási listával rendelkezik a weboldalakról. Amikor egy új weboldalról értesül, kiküldi az úgynevezett “botokat” (más néven “crawlereket”, vagy “pókokat”). Ezek a botok olyanok, mint a kis digitális felfedezők, amelyek meglátogatják a webhelyeket, és feljegyzik, amit találnak. Elolvassák az egyes oldalakon található szavakat, és követik a talált linkeket. Miután végeztek, jelentést tesznek a Google főhadiszállásának mindenről, amit megtudtak.

Ez alapján a Google algoritmusai elemzik az egyes weboldalakat, és eldöntik, hol jelenjenek meg a keresési eredmények között. Különböző tényezőket vesznek figyelembe, például azt, hogy milyen gyakran frissítik az oldalt, mennyire népszerű, és mennyire felel meg az adott személy keresésének. Miután ez a döntés megszületett, a webhelyet ennek megfelelően felcímkézik különböző tulajdonságok alapján:

  • Mennyire részletesek a tartalmai (szöveges és képes is)
  • Milyen gyakran frissül az oldal
  • Mennyire gyorsan tölt be
  • Mennyire változatosak a cikkek, szövegek
  • Könnyen kezelhető, vagy komplex
  • Stb.

Általánosságban elmondható, hogy az újabb weboldalaknak hosszabb időbe telik, mire megjelennek a keresési eredményekben, mint a régebbieknek, mivel kezdetben több munkát kell elvégezni rajtuk. De ha egy webhely indexelésre került, a keresési eredményekben elfoglalt helye változhat, ha a webhely tartalma megváltozik, vagy ha más webhelyek hivatkozni kezdenek rá.

Mikor van szükség SEO szakértőre?

Egy tapasztalt SEO szakember segíthet abban, hogy weboldalad a következő szintre emeld. Kiértékelheti, auditálhatja a jelenlegi weboldalad, és ajánlásokat tehet a fejlesztésekre. Segíthet abban is, hogy ezeket a változtatásokat úgy hajtsd végre, hogy a legjobb eredményeket érje el.

Ezek a szakemberek alaposan ismerik a keresőmotorok működését és azt, hogy mit keresnek az online tartalomban. Ők ki tudják értékelni jelenlegi weboldalát, és meg tudják határozni azokat a területeket, amelyeken javítani lehetne a keresési eredményekben való láthatóság javításán.

Javasolhatják például, hogy adj hozzá több kulcsszót, vagy hozzon létre hiperhivatkozásokat más releváns webhelyekre. Emellett tudják, hogyan lehet a legjobban végrehajtani a szükséges változtatásokat, hogy azok ne befolyásolják negatívan a felhasználói élményt vagy a közösségi médiaplatformokon való láthatóságot.

Legyen szó a tartalom optimalizálásáról vagy a használhatóság javításáról, egy tapasztalt SEO szakember rendelkezik a szükséges tudással és készségekkel ahhoz, hogy webhelyed versenyelőnyhöz jusson a mai zsúfolt online piacon.

Így ha szeretnél biztosra menni, de még nem látod át, milyen előnyt adna egy komplex, teljeskörű keresőoptimalizálás projekt, a SEO tanácsadás egy jó kezdeti lépés a helyezéseid javítása érdekében.

Segíts a Google-nek megtalálni a tartalmaid…

A Google-t többféleképpen is segítheted a tartalmaid megtalálásában. Röviden összefoglalva a legfontosabb szempontokat:

  • Először is győződj meg arról, hogy webhelyed jól megtervezett és könnyen navigálható.
  • Másodszor, használj releváns, kulcsszavakban gazdag címeket és leírásokat.
  • Építs be releváns linkeket, ahol csak lehetséges.
  • Végül pedig tarts frissen a tartalmaid rendszeres frissítésekkel. 

Az elrendezés tisztaságának és áttekinthetőségének biztosításától kezdve az intuitív menük és egyértelmű CTA-k kialakításáig sok mindent megtehetsz, hogy optimalizáld a felhasználói élmény szempontjából, hogy mind a látogatók, mind a keresőmotorok könnyen hozzáférjenek a szükséges információkhoz.

…vagy akár rejtsd el a Google elől őket

Annak érdekében, hogy bizonyos oldalakat ne indexeljen a Google és azok ne jelenjenek meg a keresési eredményekben, használhatod a “noindex” címkét. Ezzel a címkével megadhatod, hogy mely oldalaknál szeretnéd megakadályozni az indexelést, és így távol tartani azokat a találati listától.

Ezt így tudod használni tartalomkezelő rendszer (pl. WordPress) esetén:

  • Nézd át a weboldalad beállításait
  • Keresd meg azt a menüpontot, ami letiltja a feltérképezést
  • WordPress oldalnál ez a Beállítások/Olvasás/”Megtiltjuk a keresőmotoroknak, hogy bejárják az oldalunkat” menüpont
  • Vigyázat: ez a beállítás a TELJES weboldalt kitiltja a találati listából!

Ha csak egy-egy aloldalt, pl. “sikeres regisztráció” oldalt, vagy “sikeres fizetés” landoló oldalt szeretnél kitiltani a találati listából, szükséged lesz hozzá egy keresőoptimalizálás bővítményre, mint pl. a Yoast SEO vagy a Rank Math.

Egy ilyen bővítmény feltelepítésével a tartalmak szerkesztésénél ki-be kapcsolhatod, hogy megjelenjen-e az aloldal a találati listában.

Ha pedig egyedi rendszerrel dolgozol, vagy programozóbarát megoldást keresel, akkor a találati listából kizárandó oldalakhoz ezt a kódsort kell hozzáadnod a HTML <head> részbe:

<meta name=”robots” content=”noindex” />

A sikeres blokkolást a Google Search Console segítségével ellenőrizheted.

Megjegyzés: régen ajánlott módszer volt a robots.txt fájl használata is erre a célra, de ma már ez nem javasolt (és nem is működik).

Így érthetik meg a látogatók könnyebben a tartalmaid, és egyúttal javíthasz az oldalad SEO-ján

Ahhoz, hogy a Google (és a felhasználók) könnyebben megértsék a tartalmaid, használj világos és tömör megfogalmazásokat.

Fejtsd ki teljeskörűen az elképzeléseit, de kerüld a túlságosan technikai szakzsargont. Ez azonban nem jelenti azt, hogy teljesen tartózkodnod kellene a szakkifejezések használatától; ehelyett egyszerűen csak ügyelj arra, hogy definiáld azokat a szavakat vagy fogalmakat, amelyek ismeretlenek lehetnek az olvasók számára. Ha technikai témákról írsz, vagy speciális szókincset használsz, különösen fontos, hogy a lehető legpontosabban fogalmazz, és ezzel elkerüld az olvasók összezavarását vagy túlterhelését.

Amikor csak lehetséges, illusztráld példákkal a mondanivalód. Ha például a munkahelyi hatékonyság mérésének különböző módjait fejtegeted, egy egyszerű illusztráció, például egy oszlopdiagram segíthet tisztázni a mondanivalód, és a közönség számára könnyebben érthetővé teheti az információt. Linkek, képek és egyéb médiaanyagok hozzáadása is segítheti a Google-t (és a felhasználókat) a tartalmak jobb megértésében.

Ezek mind további kontextust és egyértelműséget biztosíthatnak.

Végezetül pedig mindenképpen ellenőrizd le a munkád a nyelvtani és helyesírási hibák miatt. Ha pedig emellett rendszeresen frissíted az oldalad, az azt mutatja, hogy elkötelezett vagy a webhelyed minőségi tartalmának fenntartása mellett, ami arra ösztönözheti a látogatókat, hogy a jövőben is látogassák és visszatérjenek.

További keresőoptimalizálás tippek hamarosan!