Az URL-nek kulcsfontosságú szerepe van a keresőoptimalizálásban. A jó URL rövid, felhasználóbarát és kattintásra ösztönöz. A jutalom maga az előkelő helyezés a találati listában. Mit kell tudni az URL-ről? Hogyan épül fel? Milyen fajtái vannak és miként teheted szuper SEO-baráttá? Mutatom!
Mi az az URL?
Az URL (Uniform Resource Locator) nem más, mint egy adott egyedi erőforrás (pl. weboldal) címe a neten. Elméletileg minden érvényes URL egy ilyeni erőforrásra mutat, ami lehet akár egy HTML-oldal, egy CSS-dokumentum, vagy például egy kép.
Az URL-t a legegyszerűbb azonban egy ház példáján keresztül megérteni. Amennyiben a weboldalunk a ház, akkor az URL lesz az a cím, ahol az épület található.
Tehát az URL azonosítja be online, hogy weboldalunk hol helyezkedik el. Segít a látogatóknak, hogy könnyen megtalálják a honlapot.
Az URL címek ezen kívül segítenek a Google-nak abban, hogy megértse, miről szólnak webhelyünk oldalai.
Az URL felépítése és szerkezete
Technikailag az URL öt részből áll. Ezek nagyon fontosak a felhasználói élmény (UX) és a SEO optimalizálás szempontjából.
Hogyan is néz ki ez a SearchBar esetében?
https://searchbar.hu/seo-blog/
Az URL egy meghatározott formátumot követ, amely tartalmazza:
- a protokollt (pl. http:// vagy https://)
- az aldomaint (pl. pelda.searchbar.hu)
- a második szintű domaint (pl. searchbar.hu)
- a legfelső szintű domaint (.hu)
- az alkönyvtárat, mely a weboldal egy adott oldalához vagy tartalmához vezető (pl. /seo-blog)
Mit is jelentenek ezek pontosan?
Protokoll
A legelterjedtebb séma, a HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure, az biztonságos hipertext átviteli protokoll). Ez azt kommunikálja a webböngészőnek, hogy titkosítja az oldalra beírt információkat, például a jelszavakat vagy a hitelkártyaadatokat, hogy a kiberbűnözők ne férhessenek hozzá. Ez a biztonsági protokoll megvédi a webhely látogatóit, és bevezetése segít abban, hogy webhelyünk jobban szerepeljen a Google rangsorában. Ezért az SSL implementálása kötelező feladat minden technikai SEO-útmutatóban.
Találkozhatsz ezen kívül még olyan sémákkal, mint a mailto://, amely megnyitja a számítógéped alapértelmezett e-mail szolgáltatóját, hogy segítsen e-mailt küldeni az URL-ben megadott e-mail címre. Ezen kívül gyakori még a ftp://, amely egy szabványos protokoll a számítógépes fájlok átvitelére.
Aldomain
Hogy maradjunk a cikk elején használt házas példánál, az aldomaineket érdemes úgy elképzelni, mint egy ház szobáit.
Az aldomain az URL-ben azt jelzi, hogy a webböngészőnek a weboldal melyik oldalát kell kiszolgálnia.
Ez a tartomány hierachiájának 3. szintje, amely egyben része a legfelső szintű tartománynak. Az aldomaint a webmester korlátlan számban hozhatja létre, nincs szükség külön aldomain vásárlására külső szolgáltatónál.
Sokan a blogot vagy a shopot például aldomainként építik be az URL-be. Ez a Searchbar esetén, ha lenne webáruházam, úgy nézne ki, hogy shop.searchbar.hu.
Maga a www is aldomain és egyáltalán nincs jelentősége, hogy vállalkozásunk URL-jében szerepel-e a www.
Az aldomainek a webhelyet a fő tartalmi kategóriákba is beemelik, és megmutatják a Google-nak és a látogatóknak, hogy a webhelyen több információ található, mint egy egyszerű oldalon.
Második szintű domain (SLD)
A második szintű domain (second-level domain – SLD), maga a weboldal neve. Ez segít a látogatóknak megtalálni a márkák webhelyét.
Legfelső szintű domain (TLD)
A legfelső szintű domain (top-level domain – TLD) határozza meg, hogy milyen típusú szervezetként regisztráltunk az interneten.
Például a .com az Egyesült Államokban működő kereskedelmi szervezetek számára készült, így sok amerikai vállalkozás .com legfelső szintű domainnel regisztrál.
Mivel a legfelső szintű tartomány a domain utolsó részeként jelenik meg, sokan csak domainvégződésként ismerik.
Végződésük szerint találkozhatunk nemzetközi fődomainekkel és nemzeti domainekkel. Magyarországé például a .hu.
Alkönyvtár
Az alkönyvtár segít eligazodni a látogatóknak, hogy a weboldal melyik részén vannak.
Például a képzeletbeli webshopom esetében, ha könyveket árulnék, akkor így nézne ki az URL: https://shop.searchbar.hu/konyvek. Azaz a ‘shop’ lenne az aldomain, a ‘konyvek’ pedig az alkönyvtár.
Az URL fajtái
Kétféle URL létezik:
- dinamikus
- statikus
A fő különbség a kettő között az, hogy a statikus url nem változik, addig a dinamikus url-ek meghatározott paraméterek alapján generálódnak.
Dinamikus URL
Dinamikus URL-eket általában akkor szoktunk használni, ha az oldal tartalma adatbázisban tárolódik, és onnan az oldal lekéréskor kerül előhívásra. Ilyenkor a html oldalak általában csak sablonként szolgálnak az adatbázisból érkező adatok számára.
Hátránya, hogy egy tartalmat akár több URL alatt is megtalálhatunk és más-más linkek szerepelhetnek különböző oldalakon.
Statikus URL
A statikus URL minden oldal betöltésekor ugyanaz marad. Sokkal előnyösebb a weboldal indexelése és a találati listán való elhelyezkedése szempontjából.
Hogyan legyen SEO-barát az URL?
Keresőoptimalizálás szempontjából nagyon fontos, hogy egy URL felhasználóbarát legyen, amit nem csak a látogatók hálálnak meg, hanem a Google is előrébb rangsorolja.
Lássuk most, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni az URL-ek felépítésekor!
Szerepeljen az URL-ben a kulcsszó!
A példa kedvéért legyen a kulcsszavam, a SEO tanácsadó. Ez úgy jelenik meg az URL-ben, hogy: https://searchbar.hu/seo-tanacsado/
Mindig használj kötőjelet a szavak között, a keresőmotorok így tudják, hogy a “SEO” és a “tanácsadó” két különálló szó.
Használhattam volna egy olyan URL-t, mint: https://searchbar.hu/seotanacsado/, de ez nehezebben olvasható és érthető a keresőmotorok és a felhasználók számára.
Miért olyan fontos a kötőjel? Mert ez a szavak elválasztásának szabványos módja egy URL-ben. Kerülni kell az aláhúzások és a szóközök használatát.
Legyen rövid az URL!
Az URL-eknek mindig rövidnek kell lenniük, a hosszú verziók ugyanis összezavarják a Google-t és más keresőmotorokat.
Nagyon sok URL elképesztő mennyiségű szemetet – hosszú számsorokat, írásjeleket – tartalmaz.
Az ideális URL a lehető legegyszerűbb, például: https://searchbar.hu/keresooptimalizalas/
Csábítsa a felhasználót kattintásra és megosztásra!
Az organikus kattintási arány nagyon fontos rangsorolási tényező, és az URL címe nagyban befolyásolja, hogy valaki rákattint-e a weboldaladra a keresési találatok között, vagy sem.
Az emberek szívesebben választják azt az URL-t, amiről pontosan tudják, hogy hová fogja vinni őket.
Azaz:
pelda.hu/hu/p=7865.apsx
helyett inkább fogják választani az alábbi oldalt:
pelda.hu/telitalalat
A nem éppen vonzó URL-ekre ráadásul nem csak hogy kisebb valószínűséggel kattintanak, de kevésbé osztják meg őket a közösségi média felületeken és az online közösségekben is.
Használj kisbetűket!
Bár a nagybetűk nem számítanak óriási problémának, mert a legtöbb szerver ugyanúgy kezeli a kis- és nagybetűket az URL-ben, de még mindig vannak kivételek! Ezért ne bízzuk a véletlenre, a kisbetű a tuti!
Kerüld a dátumok használatát!
Régebben a CMS-ek, így például a WordPress is automatikusan beillesztette a dátumokat az URL-be.
Mi ezzel a baj?
- A dátumok hosszabbá teszik az URL-eket.
Pl. pelda.hu/05/05/22/technikai-seo-audit
Ehelyett mennyivel jobb az az URL, hogy pelda.hu/technikai-seo-audit
Ezzel pontosan 9 karaktert spóroltunk.
- Nehezebben frissíthetők a tartalmak
Tegyük fel, hogy 2019-ben készítettünk egy legjobb vállalkozás ötletek cikket, amit 2022-ben frissítünk. A cím és a tartalom ugyan az idei évszámot tartalmazza, azonban az URL teljesen félrevezető.
Pl. A legjobb vállalkozás ötletek 2022-ben, melynek az url-je: pelda.hu/05/05/19/legjobb-vallalkozas-otletek
Természetesen alkalmazhatunk 301-es átirányítást, azonban sokkal egyszerűbb, ha az URL-ből eleve kihagyjuk a dátumot.
Ne használd a blogcikk címeket az URL-ben
Ugyanúgy, ahogy a dátumok, a cikk címek is csak növelik az URL hosszát. Ezen kívül sokkal nehezebb a tartalom frissítése is.
Például: Mutatjuk a legjobb vállalkozás ötleteket 2022-ben!
Az URL-ben a pelda.hu/mutatjuk-a-legjobb-vallalkozas-otleteket-2022-ben helyett használd inkább ezt: pelda.hu/legjobb-vallalkozas-otletek
Csak semmi dinamikus URL!
A dinamikus URL-paramétereknek (mint például az UTM-követés) megvan a maguk helye.
De tisztán SEO szempontból ezek az URL-ek problémákat okozhatnak.
Konkrétan, a dinamikus URL-ek árthatnak a SEO-nak, mert:
- Az URL-paraméterek hosszabbá teszik az URL-eket
Például: https://pelda.hu/?utm_source=facebook&utm_medium=banner&utm_campaign=fb_campaign
- Ha az URL-ed különböző változatai indexelésre kerülnek, ezek duplikált tartalmi problémákat okozhatnak a Google-nál
- A dinamikus URL-ek csúnyák és zavaróak a felhasználók számára, ami árthat az organikus CTR-nek
- A dinamikus URL-ek általában olyan hosszúak, hogy a keresési eredményekben levágásra kerülnek
Az alkönyvtár SEO-barátabb megoldás, mint az aldomain
Az alkönyvtárak sokkal szerencsésebbek keresőoptimalizálási szempontból, mint az aldomainek. Ennek pedig pofonegyszerű az oka, az aldomaint a Google különálló weboldalnak tekintheti. De ha alkönyvtárat használsz, a Google pontosan tudni fogja, hogy az a webhelyed része.
A blogom példájánál maradva, ezért használom a https://searchbar.hu/seo-blog/ URL-t.
Konklúzió
Mint az előbbiekben láthattuk, bizony az URL felépítésén is nagyon sok múlhat, ha figyelembe vesszük a SEO szempontokat. Ahhoz, hogy minél nagyobb organikus forgalmat generálhassunk weboldalunknak, nem árt alaposan átvizsgálni URL-jeinket, mert elképzelhető, hogy jelentősen tudunk javítani pozíciónkon a találati listában.
Tanácsadásra, SEO menedzsmentre vagy épp technikai auditra van szükséged? Keress bátran!