Végezz versenytárselemzést, hogy jobb lehess konkurenseidnél!

Szerző: | nov 29, 2022 | Egyéb kategória

Amennyiben új online vállalkozásba fogsz, vagy csak egyszerűen szeretnél jobb lenni konkurenseidnél az organikus forgalom generálásban, akkor szükséged lesz SEO versenytárselemzésre. Így olyan információs aranybányához juthatsz, amelyre bátran építheted SEO stratégiádat és lepipálhatod ellenfeleidet a találati listákon. De mi is az a versenytárselemzés? Mik az előnyei? Milyen adatokhoz juthatsz és hogyan használd őket? Máris mutatom!

Mi az a SEO versenytárselemzés?

A SEO versenytárselemzés a konkurensek kulcsszavainak, forgalmának, visszahivatkozásainak és SEO mérőszámainak részletes vizsgálata. Rávilágít saját és versenytársaink erősségeire és gyengeségeire, és olyan információkkal szolgál, amelyek segítségével hatékonyan azonosíthatjuk SEO stratégiánk javításának lehetőségeit. Ezzel pedig rengeteg időt és energiát spórolhatunk.

A tartalmi hiányosságok feltárásával megtudhatjuk, hogy milyen konkrét területekre kell összpontosítania az optimalizálási erőfeszítéseket, így sokkal pontosabban célozhatjuk meg közönségünket.

A versenytárselemzés segíthet:

  • Összehasonlítani jelenlegi SEO teljesítményünket a piaci szereplőkével
  • Azonosítani a SEO stratégiájában javítandó területeket
  • Feltárni a versenytársak hiányosságait vagy gyengeségeit
  • Megmutatni a konkurensek nyerő stratégiáit 

Miért fontos a SEO versenyelemzés?

Napjainkban a megbízható, naprakész adatokhoz való hozzáférés minden vállalkozás számára alapvető szükséglet. 

A versenytárselemzés elkészítése lehetővé teszi, hogy áttekintsük a teljes piacot, a konkurenseket és azt, hogy hogyan működik a jelenlegi keresési környezet a fontos kulcsszavak esetében.

Még akkor is, ha már a legfontosabb kulcsszavakra a keresési találatok élén szerepelsz, figyelemmel kell kísérned SEO teljesítményedet, hogy nehogy elveszítsd jó helyezéseidet.

Miket vizsgálunk a versenytárselemzés során?

  • Kik SEO szempontból a potenciális versenytársak?
  • Milyen kulcsszavakra jelennek meg konkurenseink találatai?
  • Mekkora forgalom generálódik versenytársunk weboldalára?
  • Milyen kulcsszavakra vannak tartalmaik és mikre nincsenek?
  • Melyek konkurenseink legjobban teljesítő aloldalai?
  • Hogyan szereznek linkeket versenytársaink?
  • Minőségi linkjeik vannak, vagy linkfarmokról érkeznek a hivatkozások?
  • Milyen típusú tartalmakkal rendelkeznek és milyen gyakran tesznek közzé kontentet?

Hogyan készíts versenytárselemzést?

Első lépés: Azonosítsd SEO versenytársaidat

Azt bizonyára már tudod, hogy kik iparágad nagy szereplői, de meg tudod nevezni a fő SEO konkurenseidet? Ezek ugyanis nem feltétlenül ugyanazok!

Több olyan SEO versenytársad is van, akik bár nem közvetlen konkurenseid, a jó helyezésekért mégis meg kell küzdened velük.

Mindenki SEO versenytársnak tekinthető, aki megcélzott kulcsszavaidra a találati lista első oldalán szerepel.

JÓ HA TUDOD: Az egyik leggyakoribb hiba, amit sokan elkövetnek a versenytárselemzés során, hogy nem figyelnek az összes konkurensre. Néha a legkisebb versenytársak rendelkeznek a legjobb tartalmi stratégiákkal. Ezért az első öt konkurens elemzése után észre fogod venni, hogy általában más kulcsszavakat céloznak meg, különböző webhelyekről kapnak linkeket, és még a promóciós csatornákra is más-más módon összpontosítanak. Tévedésből kihagyhatsz cégeket csak azért, mert nem a jól megszokott versenytársak, vagy elsősorban long-tail kulcsszavakkal foglalkoznak.

Számos stratégia létezik az összes megfelelő webhely megtalálására. Érdemes a keresést a legfőbb versenytársakhoz kapcsolódó cégekkel kezdeni. Ezeket az új konkurenseket aszerint célszerű kategorizálni, hogy termékeik vagy szolgáltatásaik mennyire hasonlóak a miénkhez.

Második lépés: Kulcsszavak vizsgálata

Miután megvannak a versenytársak, jöhet a kulcsszókutatás! Kezdjük a termékünket és márkánkat meghatározó kulcsszavak, valamint a long-tail kulcsszavak listázásával, amelyekre rangsorolni szeretnénk.

Releváns kulcsszavakra fókuszáljunk

Fontos ellenőrizni, hogy a kulcsszavak találkozzanak a célközönség igényeivel, miközben természetesen segítenek az általános marketingcélok elérésében. Tegyük fel, hogy grafikai szoftvert árulunk. Egy olyan kulcsszó, mint a “grafikai állások” nem lesz megfelelő, amennyiben a célunk a leadgenerálás és termékértékesítés, mivel a felhasználók erre a kulcsszóra állást keresnek. Ezt a kifejezést azonban felvehetjük a listájára, ha témaklasztereket szeretnénk létrehozni, és segíteni a Google algoritmusának, hogy a márkánkat relevánsabb kulcsszavakkal társítsa.

Keressünk hiányzó kulcsszavakat

Ahhoz, hogy a konkurenseinkkel szemben jobb pozícióba kerüljünk, meg kell találnunk a kulcsszóhiányokat. Azaz ellenőriznünk kell, hogy a versenytársaink milyen olyan kulcsszavakra rangsorolnak, amikre mi nem.

A keresési volumenre és a kattintási arányokra vonatkozó valós idejű adatok segítenek meghatározni a prioritásokat. Nézzük meg a közepes volumenű kulcsszavakat (1000-3000 átlagos havi keresés) alacsony nehézséggel, amelyekre még nem fókuszáltak, vagy amelyeket egy olyan tartalommal céloztak meg, amely már nem hoz forgalmat. Ugyanakkor azt is ellenőrizni kell, hogy a csökkenő keresési helyezések és megtekintések nem az adott kulcsszó iránti kisebb érdeklődés következményei-e.

Az alacsony forgalmú kulcsszavak is nyerők lehetnek

Érdemes olyan kulcsszavakat keresni, amelyet egy versenytárs még nem használt, vagy amelyet egy nagy forgalmú kulcsszó köré felépített tartalomban csak megemlít. Vegyük például az “árajánlat” és az “árajánlat-készítés minta” kifejezéseket. Elképzelhető, hogy a versenytársnál az árajánlat-készítés minta egy átfogó árajánlat kulcsszóra épülő cikk része, azonban önálló cikként is érdekli az olvasókat.

Harmadik lépés: Tartalomelemzés

Miután megvannak a kulcsszavaink, meg kell vizsgálni, hogy mely tartalmak teljesítenek a legjobban és a látogatók milyen formátumokat kedvelnek.

A tartalomelemzésnél sosem elegendő az általános forgalmat vizsgálni. A versenytársaknál előfordulhat, hogy mindössze három vagy öt bejegyzés generálja a traffic legnagyobb részét, míg a többi nem ér el kiemelkedő eredményt. 

Miket érdemes figyelembe venni, amikor a tartalmakat elemezzük?

  • Kulcsszóanalízis – Nézzük meg, hogy a versenytársak milyen kulcsszavakra rangsorolnak, a három legfontosabb kulcsszóra összpontosítva.  
  • Forgalomelemzés –  Vizsgáljuk meg, hogy mely oldalakra érkezik a legtöbb forgalom konkurenseinkhez, honnan érkeznek a látogatók, és melyek a legnagyobb forgalmú oldalak. Ellenőrizni kell továbbá azokat az alacsony látogatottságú oldalakat is, amelyeket a versenytársak esetleg a kiemelt fontosságú oldalaik támogatására használnak.
  • Tartalomelemzés – Elemezzük ki konkurenseink oldalait, hogy megtalálhassuk gyengeségeiket. Ezen kívül meg kell vizsgálni, hogy milyen típusú tartalmakat használnak a kulcsszavak megcélzásához (blogbejegyzések, e-könyvek, videók, infografikák, podcastok, webináriumok stb.).
  • Backlink profil vizsgálata – Végezz alapos backlink elemzést, nézd meg a versenytársak visszahivatkozás profilját. Ellenőrizd, hogy mennyire természetesek a linkjeik, valamint vizsgáld meg a linkek számát és minőségét.

Negyedik lépés: Részletes backlink ellenőrzés

Nem ritka, hogy a linképítés háttérbe szorul, amikor a SEO stratégia felépítéséről és működtetéséről van szó. És előfordulhat, hogy a versenytársainknál azt látjuk, hogy ők viszont  alaposan ráfeküdtek a témára.

Ezért jó, ha van egy listánk a bakcklinkjeikről. Ezeket összevethetjük a saját listánkkal és megkereshetjük azokat, amelyek relevánsak és tekintélyes oldalakon találhatók, ezek ugyanis számunkra is elérendő célok lehetnek.

Emellett érdemes összehasonlítani a kapott backlinkjeik számát és minőségét az azonos kulcsszóra vonatkozó cikkeinkkel. Mindig figyeljük a backlinket adó webhelyek domain authirityjét (DA). Csak azért, mert egy konkurens bejegyzésnek 50 bejövő linkje van, még nem jelenti azt, hogy ezek megbízható domainekről származó, értékes linkek.

Néhány jótanács, hogy mikre érdemes odafigyelni!

  • Termék- és márka említések ellenőrzése – Keresd meg azokat az oldalakat, amelyek a versenytárs termékeit említik, illetve érdekes lehet az is, hogy ki ír olyan vendégposztot, amely a versenytársra mutató linket tartalmaz. Fontos különbséget tenni, hogy egyes márkák saját csapatukkal állíttatják össze ezeket, míg mások organikusan kapják az említéseket. Utóbbi természetesen erős márka tekintélyt jelez, ami nem igényel annyi belső erőfeszítést.
  • Relevancia fontossága – Győződj meg róla, hogy a kiválasztott webhelyek relevánsak a közönség és a termék szempontjából is. Egy linklehetőség csak akkor értékes, ha el tudod érni az érdeklődőidet, és olyan helyeken tudsz tartalmat adni, ahol a legtöbb időt töltik.
  • Oldal tekintély vizsgálata – Mindig célszerű ellenőrizni a visszahivatkozásokat adó webhelyek tekintélyét. Az alacsony tekintélyű domainek spam linkeket vagy valódi értéket nem képviselő kontenteket nyújthatnak. Érdemes 70-nél nagyobb DA-vel rendelkező webhelyekről származó backlinkekre fókuszálni, hogy kimaxolhassuk a linképítési stratégia pozitív hatásait. 
  • Keressünk szponzorálási lehetőségeket – A Google minden a fizetett linkek büntetésére irányuló kísérlete ellenére sok médium még mindig kínál szponzorált bejegyzéseket. Szponzorált poszt esetén a Google gyakorlata azt javasolja, hogy a link mellé rel=”sponsored” értéket vagy legalább egy nofollow attribútumot tegyünk.

A legjobb versenytárselemző programok

WooRank

A WooRank egy SEO ellenőrző és digitális marketing eszköz. Átvizsgálja a weboldaladat és SEO auditot készít, valamint elemzi a konkurenseket is.

Az eszköz lehetővé teszi, hogy három versenytársat adjunk hozzá, így összehasonlítást végezhetünk az alábbi szempontok szerint:

  • Technikai SEO
  • A webhely teljesítménye és használhatósága
  • Kulcsszóhasználat
  • Backlinkek minősége
  • Közösségi média elkötelezettség

Betekintést nyerhetünk a konkurensek marketing stratégiájába, céljaiba és prioritásaiba. A versenytársak kulcsszó rangsorát és landing oldalait is monitorozza.

Regisztrációt követően 14 napos ingyenes verziót használhatunk, úgyhogy mindenképp érdemes kipróbálni. Fizetős csomagok már 53 dollártól elérhetők.

Semrush

A Semrush egy minden egyben digitális megoldás, amely magában foglalja a SEO-t, a PPC-t, a kulcsszókeresést, a versenyelemzést, a közösségi médiát, a PR-t, a tartalmat és még sok mást. A SEMrush szoftver több mint 30 eszközt tartalmaz, és 3,7 milliárd kulcsszó, valamint 4 billió backlink elemzésére képes.

Milyen hasznos versenytárselemző funkciói vannak?

  • A versenytársak legjobb kulcsszavainak megtalálása
  • Új organikus versenytársak felfedezése
  • A versenytársak stratégiáinak és költségvetésének figyelése
  • A versenytársak reklámszövegeinek, kulcsszavainak és display hirdetéseinek elemzése
  • Új versenytársak keresése az AdWords és Bing hirdetésekben
  • Versenytársak legjobban teljesítő terméklistás hirdetéseinek listázása

Három fizetős csomag áll rendelkezésre – Pro, Guru és Business. Mindegyik különböző szintű funkciókat kínál, attól függően, hogy mire van szüksége vállalkozásunknak. Az előfizetéses csomagok havi 100 dollártól kezdődnek.

Similarweb

A Similarweb figyelemmel kíséri az iparágat, és feltárja a versenytársak analitikáját és online stratégiáját.

Ez egy nagyon hasznos eszköz, mely segíthet felfedezni a potenciális lehetőségeket – partnereket vagy leadeket -, továbbá azonosítani a feltörekvő trendeket, és még a fogyasztói szándékot és utat is elmagyarázza. 

Összegyűjti a nyers adatokat, megtisztítja és rendszerezi, tanult algoritmusok segítségével feldolgozza, véglegesíti a szükséges statisztikákat.

Összefoglalva

Ahhoz, hogy sikerrel tudjuk végrehajtani SEO stratégiánkat, elengedhetetlen folyamatosan monitorozni versenytársainkat, hogy pontosan láthassuk, milyen területeken van szükségünk fejlődésre. Mivel a találati listán a helyezések folyamatosan változnak, tisztában kell lennünk vele, hogy milyen kulcsszavakra sikerült javítani a rangsoron és hol rontottunk, illetve mik azok a kulcsszavak, melyekre egyáltalán nem rangsorolunk, noha alacsonyan függő gyümölcsnek számítanak. A konkurensek elemzése akkor a leghatékonyabb, ha rendszeresen végezzük, legalább félévente egyszer fontos alaposan górcső alá venni a piaci szereplőket.

Amennyiben tanácsra, támogatásra van szükséged keresőoptimalizálásban, szeretnéd elemezni versenytársaidat és segítségre van szükséged, keress bátran!