Ha viszonylag új vagy a szövegírásban, vagy idáig alkalmazottként dolgoztál és nem kellett árajánlatot adni a munkádra, akkor elképzelhető, hogy gondjaid akadnak szövegírói szolgáltatásaid árazásával. Ne aggódj, minden új szabadúszó író így van ezzel! Sőt, még a tapasztaltabbaknál is előfordul, hogy projektről projektre mások a feltételek. Bejegyzésemben most megnézzük, hogy hogyan érdemes árazni a szabadúszó szövegírói munkát és mikre célszerű odafigyelni. Jöjjenek a szövegírás árak!
Hogyan határozzuk meg a szövegírás árakat?
Fontos, hogy ha szabadúszó szövegíróként kezdünk el dolgozni, akkor legyen egy kialakult árazási formulánk, különben könnyen eshetünk bele abba a hibába, hogy túl alacsony áron adjuk el értékes munkánkat, ami frusztrációt okozhat.
Tekintsük át, hogy milyen tényezők határozhatják meg a szövegírás árakat!
Tapasztalat
A minőségi szövegíráshoz elengedhetetlen a tapasztalat. Értelemszerűen a sokéves szövegírói múlttal rendelkező szakemberek sokkal magasabb áron dolgoznak.
Általában az alábbi tapasztalati szintek szerint osztályozhatók az árkülönbségek:
- junior (0-5 év tapasztalat)
- senior (5-10 év tapasztalat)
- prémium (>10 év tapasztalat)
Milyen témában jártas a szövegíró?
Minden területnek megvannak a maga specialistái és ezeket meg is kell fizetni. Például műszaki területen olyan írót érdemes alkalmazni, aki képben van az iparággal, újdonságokkal kapcsolatban. Érti a nyelvezetet, ismeri a termékeket, szolgáltatásokat, így biztosítható az elkészült szövegek minősége.
A szövegek terjedelme
A szövegírás árakat elsősorban az határozza meg, hogy milyen hosszú tartalmat kell elkészíteni. Teljesen természetes, hogy egy 500 szavas cikk megírása kevesebb időt és utánajárást vesz igénybe, mintha a megrendelőnek 2000-3000 szavas kontentre van szüksége.
Keresőoptimalizált a tartalom vagy sem?
A SEO szövegek ára mindig magasabb, mint például a hagyományos marketing vagy PR cikkeké. A kulcsszókutatás alapján készült szövegek nagyobb rutint és tapasztalatot igényelnek, ráadásul hosszabb tartalmak, így drágábbak is.
Határidő
Mint mindennek, a szövegírásnak is lehet SOS felára. Amennyiben a megrendelőnek azonnal vagy nagyon szűk határidővel van szüksége tartalomra, mindenképpen mélyebben a zsebébe kell nyúlnia.
Szabadúszó szövegíró vagy ügynökség?
Bár az ügynökségek is rendszerint szabadúszó szövegírókkal dolgoznak, jelentős az árkülönbség, hogy egy megbízást ügynökségként vállal el valaki, vagy mondjuk egyéni vállalkozóként.
Szövegírás árak: milyen típusú elszámolások léteznek?
Most pedig lássuk, hogy milyen szempontok szerint történhet az elkészült szövegek kifizetése.
Karakter alapú szövegírás
Ez tekinthető az egyik legkorrektebb árazásnak, hiszen éppen annyi pénzt keresünk, amennyi karaktert megírtunk. Ebbe az esetek többségében a szóközök is beleszámítanak, de természetesen előfordulhat olyan eset is, hogy a megbízó olyan megállapodást szeretne, mely nem tartalmazza a space-eket.
A karakterárak elég széles skálán mozognak, 1 forinttól akár 15-20 forintig is terjedhetnek attól függően, hogy milyen tapasztalt szakember és milyen minőségben írja. Egészen más a megítélése egy olyan szövegírónak, aki hosszú évek óta csak ezzel foglalkozik, neve és óriási rutinja van, mint annak, aki eddig más területen dolgozott és most megélhetési íróvá avanzsált.
Hogyan alakulnak a karakter alapú árak?
Kategória | Karakterár |
Junior szövegíró | 1-5 Ft/karakter |
Senior szövegíró | 5-10 Ft/karakter |
Prémium szövegíró | 15 Ft-tól/karakter |
Szószám alapú szövegírás
Az előbbiekben már beszéltünk arról, hogy a szóközök megítélésében lehetnek különbségek a megrendelők között. Nos, ha nincs egyetértés a space-ek elszámolásában, akkor jobb megoldás lehet a szóalapú elszámolás.
A módszer angolszász területről indult el hódító útjára és a nemzetközi piacon szinte kizárólag ezt használják, szóval várhatóan itthon is előbb-utóbb ki fogja szorítani a karakter alapú elszámolást.
A szószám alapú elszámolás hátránya,hogy az írók sokszor inkább a mennyiségre mennek, mintsem a minőségre. És ez igaz lehet a karakter alapú cikkekre is.
Cikk darabszám alapú szövegírás
Ennél az elszámolási formánál általában a cikk terjedelmét, típusát árazzuk. Csak akkor lehet árajánlatot adni, ha ezt ismerjük. Eltérő lesz az ára egy 1500 karakteres, egy 3000 karakteres és egy 15000 karakteres cikknek. De nagy különbség van egy PR cikk, egy termékleírás vagy egy SEO cikk között is.
Mi alapján számoljunk ilyenkor? Egyrészt számít a terjedelem, másrészt a ráfordított idő. Döntő lehet, hogy a téma mennyi utánajárást igényel. És természetesen mint mindig, a tudásszint és a minőség döntő.
Óradíjas szövegírás
Ez a típus sokak számára egyáltalán nem szimpatikus, ugyanis a szövegíró általában pontosan szeretné tudni, hogy mennyit fog keresni, a megrendelő pedig azt, hogy a munka mennyibe fog kerülni neki. Emellett még az elszámolt órák pontos adminisztrációja mellett is belekerülhetünk olyan kényes helyzetekbe, hogy X órát töltünk egy szöveggel, miközben a megrendelő szerint ezt akár fele idő alatt is meg lehetne írni. Pedig a szövegírás, lévén egy kreatív szakma, nehezen szorítható időkorlátok közé.
A szövegírók jelenleg átlagosan ilyen árakon dolgoznak:
Kategória | Óradíj |
Junior szövegíró | 2.500 – 5.500 Ft/óra |
Senior szövegíró | 5.500 – 12.000 Ft/óra |
Prémium szövegíró | 12.000 Ft-tól/óra |
Milyen árakra számítsunk a szövegírás különböző területein?
SEO szövegírás árak
A SEO szövegírás minden cég életében elengedhetetlen. Kulcsszóra optimalizált SEO szöveg szinte bármi lehet weboldalunkon, például:
- blogbejegyzések
- sales szövegek
- termék- és szolgáltatás leírások
- útmutatók stb.
A SEO szövegírás nem olcsó mulatság, de többszörösen visszahozza az árát. A probléma az, hogy sokan még mindig házon belül készítik el a tartalmaikat, amelyek így nem kulcsszókutatás alapján készülnek el és nem lesznek megfelelően optimalizálva, ezáltal a Google találati listáján sem foglalnak el jó helyet. Ahhoz, hogy értékes organikus forgalmat tudjunk generálni weboldalunkra, fontos a tapasztalt SEO szakértő és a SEO szövegíró összehangolt munkája.
A SEO szakértő és szövegíró kombinált óradíja 15.000 Ft-tól kezdődik.
Weboldal szövegírás árak és blogcikkek készítése
A weboldal szövegírás az utóbbi időben hihetetlen nagy átalakuláson ment keresztül. Sokkal jobban érvényesül már a kevesebb több elve, a figyelem inkább a rövidebb, figyelemfelhívóbb szövegekre összpontosul. Ugyanakkor óriási szerepet kaptak a SEO szempontok, a kategória- és termék-, valamint szolgáltatás oldal szövegek, továbbá a blogcikkek, amelyek minőségi tartalommal segítik elő az organikus forgalomnövekedést.
Míg egy hagyományos weboldal szövegírása 10.000 Ft/oldaltól kezdődik, addig a SEO weboldal szövegírás ára ennek duplája.
A SEO alapú blogcikk írás igen összetett feladat, ennek megfelelően az ára is sokkal magasabb, mint egy hagyományos blogcikké. Egy 1000 szavas SEO bejegyzésért akár 15.000-40.000 forint is elkérhető.
Webshop szövegírás: szolgáltatás – és termékleírások árazása
A webáruházak esetében különösen szem előtt tartani a SEO szempontokat, így a megfelelő könyvtárstruktúra kialakítását, az egyedi termék- vagy szolgáltatásleírások elkészítését, a duplikált termékoldalak kizárását és a blogolást.
A rövidebb termékoldal szövegírás árak 1.000-5.000 Ft, míg a részletesebbek 5.000-15.000 Ft között mozognak. A kategória oldal szövegek pedig nagyjából 15.000 Ft-tól kezdődnek.
Útmutatók, brosúrák árazása
Sok cég használ letölthető útmutatókat, csalikat értékesítési folyamatai során. A hosszú – 5.000-20.000 karakteres – tartalmak a szövegen kívül sokszor inforgrafikákat, képeket is magukba foglalnak a célközönség hatékonyabb megszólításához. Ezeknek az ára az egyedi igényeket figyelembe véve széles skálán mozoghat, nagyjából 50.000 és 250.000 forint között kerülnek árazásra.
Hogyan kalkuláld a szövegírás árakat nagyobb projektek esetén?
Ebben az esetben érdemes egy konkrét projekt árazást készíteni, így te is és a megrendelőd is pontosan tisztában lesz a végső árral.
Milyen szempontokat célszerű figyelembe venned az árazásnál?
- A szövegírási projekt típusa – Minden projekt más és más. Lehet, hogy egy teljes weboldal szövegezését bízzák rád, vagy landing oldal szövegeket kell írnod, esetleg termékleírásokat, értékesítési folyamatokat kell dokumentumba foglalnod. Számít az is, hogy mennyire mozogsz otthonosan a témában és milyen plusz erőfeszítést igényel az utánajárás.
- A projekt teljes terjedelme – Sok megrendelő egyáltalán nincs azzal tisztában, hogy pontosan milyen feladatokra terjed ki az árajánlatod, ezért ezt mindig rögzíteni kell. Például az ár tartalmazza 15 db 1000 szavas szolgáltatásleírás elkészítését és 1 módosítási kört. Minden további javítás +5000 Ft.
- Hány órát vesz igénybe a projekt koncepciójának kidolgozása és lebonyolítása? – Nagyon fontos tényező lehet, hogy hány órát kell majd kommunikálni az ügyféllel? Hány meeting várható? stb.
- Milyen óradíjjal dolgozunk? – Ez az a pont, ahol meg kell határozni saját óradíjunkat, hiszen csak ez alapján tudjuk kikalkuláni a teljes projekt díjat.
Konklúzió
Ahogy láthattuk, a szövegírás árak nagyon széles skálán mozognak. Függ az író tapasztalatától, a tartalom hosszától, típusától, határidejétől. Ha szeretnénk korrekt áron dolgozni és megbízóinkat is elégedetté tenni, akkor a fenti tényezők alapján érdemes átgondolni díjainkat és pozícionálni magunkat a piacon.
Szükséged van segítsére szövegírásban vagy keresőoptimalizálásban? Keress bátran!