Bevezetés a kreatív szövegírás rejtelmeibe

Szerző: | okt 14, 2022 | Egyéb kategória

A kreatív szövegírás szexepilje, hogy nagy adag képzelőerőt és átfogó gondolkodást igényel. Szükséges hozzá némi kutatás, megoldásközpontúság és rengeteg ötletesség, hogy elnyerjük az olvasók figyelmét. Cikkünkben most azt fogjuk megnézni, hogy mitől is olyan kreatív a kreatív szövegírás, hogyan dolgoznak a szövegírók és hogyan tehetők tartalmaik igazán eladhatóvá?

Mi az a kreatív szövegírás?

A kreatív szövegírás a tartalomkészítés olyan művészete és tudománya, amely a különböző témákat érdekesen, színesen, az olvasók érzelmeire hatva adja át.

A szövegírás speciális ága lehet:

  • érzelmes
  • humoros
  • komoly
  • nyers
  • sokkoló stb.

Bármely stílusban is készülnek a szövegek, azok garantáltan a közönség lelkébe hatolnak. Általánosságban tehát színesség, ötletgazdagság jellemzi, ezáltal teljesen más hatás érhető el vele, mint a száraz leírásokkal vagy a rövid, lényegre törő sales típusú szövegekkel.

Mitől lesz olyan kreatív a kreatív szövegírás?

A kreatív szövegírás bal- és jobboldali agyféltekés gondolkodást egyaránt igényel. Ahhoz, hogy magas szinten űzzük, szükség van egyaránt az analitikus és kreatív képességekre. A kreatív szövegírónak meg kell értenie a fogyasztói pszichológiát és mindazokat a tényezőket, amelyek hozzájárulnak a fogyasztói élményhez és cselekvésre sarkallják az olvasót.

A kreatív szövegíráshoz elengedhetetlen az a fajta kreativitás, amely összhangot teremt a termékek, szolgáltatások eladása kapcsán az érvek és az emberi oldal között. Azaz a célközönség bőrébe bújva képes megérezni és megérteni gondolkodásukat, viselkedésüket és ezekre reagálva inspirálja őket vásárlásra.

Hogyan ismerhető fel a kreatív szöveg?

Elsősorban onnan tudhatjuk, hogy kreatív szövegről van szó, hogy milyen hatást vált ki belőlünk. Ha például egy landing oldalra érkezünk és a szöveg átfutása után kapkodva nyúlunk a bankkártyánkért, akkor biztosak lehetünk benne, hogy kreatív szövegbe botlottunk. Vagy ha egy olyan terméket vásárolunk, amire egyébként semmi szükségünk, mégis vágyunk rá a leírás alapján.

Valójában nincs konkrét definíció arra, hogy a kreatív szöveg mikor válik kreatív szöveggé. De ha érzelmet, érdeklődést vált ki, elgondolkodtat vagy akár bekapcsol egy gombot, akkor biztosan tudhatod, hogy profi kreatív szöveget olvasol.

Hogyan dolgozik egy kreatív szövegíró?

A kreatív szövegírók kapcsán azt gondolhatnánk, hogy regényeket, novellákat írnak, egész nap egy másik dimenzióban szövik történeteiket. Nos, talán egy évszázaddal korábban így is volt. És bár a XXI. század kreatív szövegírói között is természetesen akad ilyen, sokkal jellemzőbb, hogy az írók különféle szlogeneket, hirdetéseket, webes tartalmakat és egyéb marketing anyagokat kreálnak, amelyekkel termékeket, szolgáltatásokat értékesítenek és népszerűsítenek. 

A kreatív szövegírók általában szorosan együtt dolgoznak a marketing osztályokkal, reklámügynökségekkel és PR cégekkel a tartalomgyártás során.

Tanulmányozzák a márka irányelveit, célkitűzéseit, a célközönséget, a brand hangulatát és az aktuális stratégiát, hogy a legjobb üzeneteket hozzák létre a márka erősítése és bevétel generálás céljából.

Mi a különbség a kreatív szövegírás és a SEO szövegírás között?

Míg a kreatív szövegírás az olvasóra összpontosít, a SEO szövegírás célja, hogy a látogatókat a keresőmotorokon keresztül érje el. A szövegeket a kulcsszavak ügyes beépítésével optimalizálja és teszi vonzóvá a keresők számára.

De akkor ez azt is jelenti, hogy a SEO szövegírás nem olyan kreatív? Egyáltalán nem, sőt!

Ideális esetben ugyanis a SEO szövegeknek az olvasókat és a keresőmotorok szempontjait is figyelembe kell venniük. Ez nem egyszerű feladat, de nagyon is megvalósítható, ha a szövegíró érti a dolgát és kreatív módon közelíti meg a feladatot. Ahhoz tehát, hogy a tartalommarketing valóban sikeres legyen, elengedhetetlen a SEO és a kreatív szövegírás házasítása.

8 hasznos tipp, hogy hogyan válj a kreatív szövegírás mesterévé

#1. tipp: Végezz kutatást!

Bár sokan azt gondolják, hogy a kreatív írás során egyszerűen jön az ihlet és megszületnek a szövegek, valójában a profi kontentgyártás előtt elengedhetetlen a kutatómunka, a téma alapos megértése.

A kutatás során – legalább – a következő kérdésekre kell választ kapni:

  • Ki a célközönség?
  • Mire van szüksége a célközönségnek? Mi a problémájuk?
  • Mik az értékesítendő termékek, szolgáltatások jellemzői?
  • Hogyan kapcsolódik össze a termék, szolgáltatás a célközönség igényeivel?
  • Milyen megoldásunk van a problémájukra?

Ha megvannak a szükséges infók, sokkal könnyebb összegyúrni és színessé, érdekessé tenni a szövegeket.

#2. tipp: Írj egy figyelemfelkeltő címet!

Lehet, hogy te is abba a táborba tartozol, aki a folyamat utolsó lépéseként írja meg a címeket, és ezzel nincs is semmi probléma. Azonban mégis érdemes megfordítani a folyamatot! Ugyanis mit sem ér a jó szöveg, ha az olvasók nem jutnak túl a főcímeden. 

Az e-mail marketingben is a tárgy adja el a levelet. A tárgysornak elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy az olvasót rávegye a megnyitásra ahelyett, hogy archiválná az e-mailt, vagy rosszabb esetben azonnal törölné.

Az ellenállhatatlan címsor megírásához:

  • Használj erőteljes, érzelmeket kiváltó szavakat, kifejezéseket.
  • Tedd kíváncsivá az olvasót.
  • Gondolkoztasd el a felhasználót.
  • Sürgesd meg a leendő vásárlót.

#3. tipp: Építs bizalmat!

Alapvetően minden kreatív szöveg célja, a bizalom elnyerése. Ha az olvasó bízik benned, bármit elérhetsz nála.

A bizalom elnyerése során a szép szavaknál sokkal többet mondanak a tények és a számok.

Íme még néhány dolog, amit kiemelhetsz, ha bizalmat szeretnél építeni:

  • vásárlásokkal, ügyfelekkel kapcsolatos számszerű vagy százalékos adatok
  • ügyfélértékelések
  • céged elnyert díjainak száma
  • különböző statisztikák
  • esettanulmányok 

#4. tipp: Használj konkrétumokat!

A konkrétumok is szorosan kapcsolódnak a bizalomhoz. Mire is gondolok? 

“Mennyei olasz ízek 20 percen belül otthonodban.” vs. “Mennyei olasz ízek szupergyorsan otthonodban.”

Az olvasók nem szeretik a ködösítést, kertelést. A konkrétumok biztonságot nyújtanak számukra. Egyfajta garanciát adnak, hogy a szolgáltatást tesztelték és garantálják. A kreatív szövegírás tehát cseppet sem a ködösítésről szól, sokkal inkább arról, hogy konkrétumokkal hogyan tehetsz valamit izgalmassá, érdekessé.

#5. Mesélj el egy történetet!

A történetmesélés a kreatív írás csúcsa. Bár ez a stílus nem mindenki számára működik, azonban nagyon sok termék, szolgáltatás köré felépíthető.

Hogyan is tudnánk nagyobb kötődést elérni, ha nem egy valós személy történetén keresztül? A sztorik hallatán mindig kicsit visszacsöppenünk gyerekkorunba, amikor minden porcikánkkal átadtuk magunkat a meséknek, lélekben konkrét szereplőivé váltunk. Ha egy történet elmesélésével ugyanezt a hatást tudjuk elérni, akkor nyert ügyünk van.

Használhatunk személyes történeteket, a termékkel, szolgáltatással kapcsolatos izgalmas háttér sztorikat, vagy betekintést engedhetünk vállalkozásunk mindennapjaiba. 

#6. tipp: Hass az érzelmekre!

Ahogy a férfihez a gyomrán keresztül, úgy az olvasókhoz az érzelmeiken keresztül vezet az út. Például egy olyan cím, hogy “Miért a legszebb cipőkben keletkeznek a legcsúnyább vízhólyagok” mondat garantáltan magas konverziót hoz majd szövegeinknek. Egyrészt nagyon figyelemfelhívó, másrészt némiképp intim is, amellyel a látogató máris empatikus baráttá változik.

#7. tipp: Adj választ olvasóid kérdéseire!

Ha valaha találkoztál már hezitáló vásárlóval, akkor biztos lehetsz benne, hogy azért nem hozott döntést, mert nem rendelkezett elegendő információval a termékről, szolgáltatásról. 

Bár a szükséges infó sokszor elérhető, de lehet, hogy olyan oldalon, amely már keresést, többletmunkát igényel a felhasználótól.

Legyél kreatív és kíméld meg a látogatót a fáradtságtól, jól láthatóan tüntesd fel azokat az információkat, amikre szüksége lehet. 

Ennek jó módjai lehetnek a(z):

  • Gyakran ismételt kérdések (GYIK)
  • Árak (+ ingyenes próbaverzió, ha van)
  • További funkciók és integrációk

#8. tipp: Használd jól a CTA-t!

A szövegírásod végső célja, hogy az olvasókat cselekvésre ösztönözd. Gondoskodj tehát arról, hogy a CTA valódi előnyhöz juttassa a látogatókat. Elvégre mindenki azért olvasgat, mert instant megoldást szeretne a problémájára.

Már lejárt a “Vásárolj most” vagy a “Kattints ide” hívószavak ideje. Mindkettő olyan érzést kelt ugyanis az olvasóban, mintha adnia kéne valamit, nem pedig kapnia. A CTA-t érdemes arra használni, hogy emlékeztessük az olvasót a legfőbb előnyökre. 

Célszerű kipróbálni a következőket:

“Kezdd el ingyenesen”

“Szerezz x forint kedvezményt”

“Kérem az ingyenes útmutatót”

Ha a látogatód cselekszik, akkor ő is kap valamit, te pedig konverziót szerzel. Win-win, ami egy remek gyümölcsöző kapcsolat kezdete.

Konklúzió

Ahogy az előbbiekben láthattuk, a kreatív szövegírás analitikus és kreatív képességeket egyaránt igényel. Ahhoz, hogy jól csináljuk, szükségünk van alapos kutatómunkára, SEO ismeretekre és egy jó adag fantáziára, hogy egészen új oldalról közelíthessük meg az agyon unt sales szövegeket és olvasóink bizalmába férkőzhessünk.

Ha szükséged van segítségre a tartalommarketingben, kreatív szövegírásban, vagy bármilyen SEO kérdésben, keress bizalommal! >>