Tartalommarketing: hogyan csináld hatékonyan?

Szerző: | Júl 25, 2022 | Egyéb kategória

Világszerte közel ötmilliárd aktív internet- és több mint négymilliárd közösségi médiafelhasználó van. A hatalmas számokból jól látszik, hogy milyen óriási lehetőség kínálkozik, hogy jó tartalmakkal látogatókat, vásárlókat generáljunk. Írásomban most megmutatom, hogy mi is az tartalommarketing, milyen eszközöket használhatsz és hogyan válhatsz a content készítés mesterévé.

Mi az a tartalommarketing?

A tartalommarketing vagy content marketing célja, egy márka ismertségének növelése és a vásárlásra ösztönzés oly módon, hogy releváns, informatív, érdekes és a célközönség számára hasznos tartalmakat hozunk létre és osztunk meg. 

A jó tartalommarketing a hosszú távú, fenntartható növekedés kulcsfontosságú eleme, egy igazi arany tojást tojó tyúk. Ennek ellenére sokan nem tudják, hogy hogyan használják igazán hatékonyan. Egyszerűen azért, mert azt gondolják, hogy a tartalommarketing kimerül a blogbejegyzések és Facebook posztok készítésében. 

A content marketing azonban sokkal inkább egy marketing stratégia, mellyel hatékonyan generálhatunk forgalomnövekedést anélkül, hogy közben konkrét vásárlásra ösztönöznénk a látogatóinkat.

A tartalommarketing eszközei

A content marketing alapvetően négy elemet használ:

  • szöveges tartalom (pl. blogbejegyzések, közösségi média posztok, hírlevelek, e-boookok)
  • hang (pl. podcast)
  • videó (pl. YouTube videók)
  • kép (pl. fotók, infógrafikák)

Bármilyen tartalmat is hozzunk létre, mindig fontos, hogy azok a közönség számára értéket képviseljenek. Hogy támogassuk őket, javítsuk az életminőségüket, és hogy szakmai támogatóként tekintsenek ránk.

Az elemeket úgy érdemes használni, hogy azok kiegészítsék és támogassák egymást.

Miért jó befektetés a tartalommarketing?

Ha igazán jól csinálod, akkor a tartalom márkaértéket teremt. Vagyis branded egyre értékesebbé válik, ahogy folyamatosan minőségi contentet készítesz. Ahogy pedig egyre hatékonyabb segítséget nyújtasz célközönséged számára, úgy tudsz kiemelkedni mindinkább versenytársaid közül és uralhatod szakterületedet, egyben generálhatsz leadeket és növelheted a forgalmadat.

Organikus forgalom vs. fizetett hirdetések

A tartalommarketing szépsége, hogy az organikus forgalom maga vonzza a közönséget, míg fizetett hirdetések esetén neked kell kuncsorognod, hogy látogatókat szerezz. 

A content készítés valódi értéket teremt vállalkozásod számára, hiszen látogatóid a Google keresések alkalmával, a YouTube-on vagy épp egy podcast könyvtárban találnak rád, miközben informatív, érdekes, inspiráló tartalmaidat fogyasztják. Azaz nincs szükség arra, hogy méregdrága hirdetésekkel csábítsd el őket, ők maguk keresnek téged. Nem passzív elszenvedői a kéretlen reklámoknak, hanem aktív keresői az értékes információknak.

Tartalommarketing stratégia lépésről lépésre

Most, hogy megnéztük, hogy mennyire hasznos a content marketing, itt az ideje, hogy rátérjünk, hogyan készíthetünk hatékony tartalommarketing stratégiát. 

1. A célközönség meghatározása

Minden itt kezdődik! Mielőtt bármilyen tartalomgyártásba kezdenél, fontos, hogy tisztában legyél vele, hogy kinek készíted a tartalmaidat és célközönséged hogyan gondolkodik, mik az igényei. Ahhoz, hogy igazán minőségi tartalmat készíthess, beszélned kell a nyelvüket.

Az első lépés tehát az, hogy kutatást végzel és megalkotod a különböző perszónákat, így azt is tudni fogod, hogy melyik vásárlótípushoz milyen típusú tartalom illik.

2. Derítsd ki, milyen információkra, segítségre van szükségük!

Hogy igazán hiteles legyél, bele kell bújnod célközönséged bőrébe és végigjárni a vásárlói útjukat.

Tartalmaidat úgy kell kialakítanod, hogy minden egyes szakaszban lekösd a látogatóidat. 

Míg a contenteknek kezdetben új embereket kell vonzania vállalkozásodhoz, nem feledkezhetsz meg a tétova érdeklődőid meggyőzéséről sem, továbbá az ügyfélmegtartás ösztönzésére és a hosszú távú márkahűségre is hangsúlyt kell fektetni.

3. Kínálj megoldást célközönséged problémájára

Amikor tartalmat készítesz, két célodnak kell lennie: oktatni és segíteni a problémamegoldásban. Ahhoz ugyanis, hogy olvasóidat vásárlásra ösztönözd és leadet generálhass, először a márkádat, mint megbízható információforrást kell megalapoznod. A bizalmat pedig közönséged vásárlással fogja meghálálni. 

Minden tartalomnak megoldást kell nyújtania olvasóid számára azáltal, hogy válaszol a kérdéseikre, hasznos forrásokat és tippeket kínál, és lassan megismerteti velük, hogy miben és hogyan tudsz segíteni.

Például, ha egy kis kávézót üzemeltetsz, akkor elsősorban a kávézással, süteményekkel kapcsolatos témákban érdemes gondolkodnod, vagy akár könyvekkel, olvasással kapcsolatos contenteket is kreálhatsz, melyek még élvezetesebbé teszik a kávézás perceit. Készíthetsz listát a világ legjobb kávéiról, a feketék elkészítésének módjáról, letölthető receptfüzetet stb.

4. Találd ki, hogyan szólítsd meg a közönséged!

Meg kell határoznod, hogy milyen formában juttatod el az információt:

  • Szöveges tartalmat készítesz? Videót vagy infografikát tervezel?
  • Milyen hangnemben szólítod meg őket?
  • Milyen témákat érintesz?


Minél jobban ismered a közönségedet, annál könnyebb lesz megtalálnod a megfelelő hangnemet és a legideálisabb platformot.

Jó megoldás emellett, ha folyamatosan kísérletezel. A leghitelesebb visszajelzés ugyanis a célközönségtől érkezik. Ha valami nem bizonyul annyira sikeresnek, a reakciók alapján könnyen finomhangolhatod. 

Idővel meg fogod találni a tökéletes üzeneteket, és sikeres lesz a tartalommarketinged.

5. Győződj meg róla, hogy a tartalom világos üzenetet hordoz és üzletileg mérhető

Rengeteg féle tartalom létezik, az Instagram-sztoriktól kezdve a blogbejegyzéseken és e-könyveken át a podcastokig. Önmagában a nézettségszerzés nem elegendő cél üzletileg, ehelyett egy olyan stratégia kialakítására van szükség, ahol ezek az elemek összekapcsolódnak és szinergiát alkotnak.

Például, ha azt választod, hogy erős blogtartalmakat készítesz, ezek megírása és publikálása még kevés. Neked ugyanis azt kell megtervezned, hogy a bejegyések hogyan szolgálják legjobban a célközönséget. Elemzési módszerekkel is biztosítanod kell, hogy a tartalmak a megfelelő embereket a meghatározott keresési szándék esetén érjék el.

6. Készíts valóban minőségi tartalmakat!

A hosszabb tartalmak átlagosan jobban teljesítenek a keresőmotorokban, mint a rövidebbek. Amikor tehát tartalmat írsz weboldaladra, érdemes hosszabb szövegekben gondolkodnod. 

Mivel olvasóid számára igyekszel megoldást nyújtani problémáikra, mindent bele kell foglalnod egy bejegyzésbe, amit tudniuk kell az adott témáról, amire keresnek. Érdemes kérdéseket megválaszolnod, tippeket adnod, hogy a lehető legteljesebbkörű információval távozhassanak.

Figyelj arra, hogy  minden egyes bejegyzés vagy oldal csak egy nagyon specifikus témát fedjen le, és mindössze egy-két kulcsszót célozzon meg. Ez több okból is fontos. Egyrészt elkerülöd az önkannibalizációt, mert nem fogsz általános témákról írni. Emellett megerősíted a topik tekintélyét azzal, hogy egy adott kulcsszóról írsz mélyebb tartalmat.

7. Használj analitikát az eredmények nyomon követéséhez

A minőségi tartalom fontos, de csak akkor van igazán értelme, ha látogatóidból és nézőidből valódi vásárlók lesznek. Ezért elengedhetetlen az analitika, mert ezzel egzaktul mérheted, hogy melyik content működőképes, melyik egyáltalán nem és miken érdemes változtatni.

A forgalom természetesen nem elhanyagolható, de a konverziós arányokra is célszerű fókuszálni. Előfordulhat például olyan eset, hogy Instagram fiókodnak 1500 követője van, blogodnak pedig 6900 olvasója. Ugyanakkor az Instagram oldalad konverziós rátája 7%, blogodé pedig mindössze 0,01 százalék. Ebből jól látszik, hogy bár a blogírásnak fontos szerepe van a szöveges tartalmakban, azonban az Instagram kritikus az értékesítés szempontjából, és nem szabad figyelmen kívül hagyni.

Emellett az analitika segíthet a jövőbeni stratégiád finomításában és javításában. Tegyük fel például, hogy észreveszed, hogy a blogod olvasói különösen érdeklődnek a barista blogtémák iránt. Ez segíthet irányítani a jövőbeli stratégiát – dönthetsz úgy, hogy nagyobb hangsúlyt fektetsz ezekre a tartalmakra, ami növeli a látogatottságot.

8. Legyenek tartalmaid relevánsak és naprakészek

Érdemes úgy elkészíteni tartalmaidat, hogy az URL-ben nem használsz évszámot. Azonban, hogy jelezd a frissességet, a címben megjelenítheted például, hogy ‘A legjobb szemes kávék 2022-ben’. Ahhoz, hogy tartalmad mindig friss maradhasson, minden évben vizsgáld fölül örökzöld tartalmaidat, akutalizáld a címet, meta leírást és magát az írás tartalmát.

Optimalizálás esetén sose nyújt az URL-hez, hogy ne kelljen ismét backlinkeket szerezdned, ezen kívül nincsen szükséged felesleges átirányításokra sem. 

9. Tartalmak újrafelhasználása

Ha jól teljesített egy tartalmad, miért ne használnád fel újra? Tegyük fel, hogy egy blogcikked nagyon jó eredményeket ért el, érdemes lehet az adott témát akár videó formájában is feldolgozni. Így gyakorlatilag két legyet üthetsz egy csapásra, hiszen például a YoutTube-on olyan közönséget is megszólíthatsz, akit szöveges contentekkel amúgy nem érnél el.

10. Készíts személyre szabott tartalmat

A weboldalad tartalmának személyre szabása kulcsfontosságú. Így te határozhatod meg,  hogy bizonyos felhasználók mit látnak az általuk meglátogatott oldalak, a tartózkodási idő, a fiókjuk aktivitása stb. alapján. A személyre szabást eszköz és vásárlói személyiség szerint is elvégezheted.

Ilyen lehet például, ha a termékoldalon újrarendelés gombot helyezel el azon felhasználók számára, akik már korábban megrendelték az adott terméket. Létrehozhatsz olyan felugró ablakot is, amely egy CTA-t tartalmaz egy útmutató letöltéséhez, amely segít a vásárlónak abban, hogy a legtöbbet hozzák ki a termékből. Az egyes érdeklődők vagy ügyfelek jobb kiszolgálása érdekében nagyon hasznos lehet a tartalom térképezés, amely támogatja, hogy a perszónák milyen tartalmakhoz jussanak a vásárlói út bizonyos szakaszaiban.

11. Használj adatokat, statisztikákat, kutatási eredményeket

A statisztikák és adatok nagyon hívogatók, akár weboldalon, akár blogbejegyzésben, infografikában használjuk, különösen jól alkalmazhatók a közösségi médiában. Például a már előbb említett kávézó esetében csalogató lehet egy ilyen címsor: Tudtad, hogy 84% azok közül, akik nem otthon isszák a kávéjukat, leginkább társaságban kávéznak?

Ha statisztikákat használsz, fontos ügyelni arra, hogy friss kutatásokat idézz, emellett mindig megbízható adatokkal dolgozz, ugyanis sokat árthat a hírnevünknek, ha nem pontos adatokat kapnak a látogatók.

Növeli a hitelességet az is, ha kutatási adatokat osztasz meg. Olvasóid szemében hozzáértőbbnek fogsz tűnni, ami növeli a márka bizalmát, és előnyt szerez tartalmaidnak a versenytársakéval szemben. Megoszthatod akár nagyobb cégek kutatási eredményeit is, vagy készíthetsz saját felmérést, amit aztán több platformon is megjeleníthetsz.

12. Élet a szöveges bejegyzéseken túl

A képes és videós tartalmak egyre nagyobb teret hódítanak a tartalommarketingben, így érdemes ezekre hangsúlyt fektetni, ha szeretnénk kitűnni konkurenseink közül.

A tartalomforgalmazók már régóta hirdetik az infografikákat, mint az egyik legjobb multimédiás formátumot, amelyek pofonegyszerűen beilleszhetők blogbejegyzésekbe és nagyon jól működnek akár Facebookon vagy Instagramon is. Az infografikák hatalmas előnye, hogy gyorsan megragadják a figyelmet és könnyen áttekinthetők. 

A YouTube-videók készítése is jó opció, de fontos, hogy értsünk a videomarketing stratégiához. Ellenkező esetben érdemesebb inkább képekkel, interaktív grafikonokkal kísérletezni.

13. Fordítsd figyelmet a felhasználói élményre

Lehet bármilyen jó a tartalmad, ha a weboldalad felhasználói élmény szempontjából alulmarad. Ebben az esetben ugyanis értékes látogatókat fogsz veszíteni, ami természetesen a rangsorolásodat is vissza fogja vetni. 

Érdemes tehát az alábbiakra figyelmet fordítani:

  • mennyire gyorsan töltődik be a weboldal
  • mobilra optimalizált-e a felület
  • milyenek a navigációs lehetőségek (pl. van-e tartalomjegyzék vagy vissza a tetejére gomb)
  • mennyire olvasható a tartalom különböző eszközökön

Fordíts figyelmet az akadálymentesítési webhelyszabványokra is. Minden képhez  írj alt szöveget, a videókhoz pedig feliratokat. Fontos, hogy a weboldalon magas kontrasztú beállítást alkalmazz és biztosítsd, hogy a tartalom szoftverrel hangosan felolvasható legyen.

Konklúzió

A tartalommarketing bár folyamatosan fejlődik, a lényege sosem változik: mindig az olvasóról szól és sosem a márkáról. Hogy igazán profin űzhesd, fontos, hogy pontosan ismerd a célközönségedet, az igényeiket, problémáikat és ezekhez igazítva készítsd el a releváns tartalmakat.

Szükséged van segítségre a profi tartalommarketingben? Keress bátran!