Webshop SEO: így optimalizáld webáruházadat

Szerző: | Júl 29, 2022 | Egyéb kategória

Ha szeretnél több látogatód vonzani webshopodba, fontos, hogy megfelelően optimalizáld  webáruházadat. Ebben az e-kereskedelmi SEO útmutatóban összefoglalom most mindazt, amit tudnod kell a kulcsszókutatásról, a technikai SEO-ról, a tartalommarketingről és a linképítésről. Vágjunk is bele!

Mi az a webshop SEO és miért fontos webáruházad számára?

Az e-kereskedelmi SEO az a folyamat, amelynek során webáruházadat a Google keresésekre optimalizálod azzal a céllal, hogy több látogatót juttass el webshopodba. A találati listában való előkelőbb helyezéssel növelheted áruházad organikus forgalmát és több potenciális vásárlót vonzhatsz.

A keresőből érkező látogatók kiemelt prioritást élveznek egy webshop tulajdonos számára, hiszen ezek a potenciális vásárlók pontosan azzal a problémával küzdenek, amire az adott áruház termékei nyújtanak megoldást.

A webshop SEO legfőbb előnyei

Mielőtt megnéznénk a konkrét előnyöket, tekintsünk át gyorsan néhány érdekes statisztikát.

Tudtad, hogy az emberek 44%-a Google kereséssel kezdi online vásárlási útját? És ami még ennél is érdekesebb, hogy a weboldalakra irányuló forgalom 37,5%-a a keresőmotorokból származik? És ami szintén kecsegtető, hogy az e-kereskedelmi megrendelések 23,6%-a közvetlenül az organikus forgalomhoz kötődik?

A webshop SEO tehát segíthet:

  • több látogató terelésében a webáruházadba, ami az értékesítés és a bevétel növekedéséhez vezet
  • a bizalom és a hitelesség kiépítésében a potenciális vásárlók körében, mivel jobb helyezést biztosít a találati listán és kitűnhetsz versenytársaid közül

Most pedig nézzük meg a webshop SEO legfontosabb lépéseit!

E-kereskedelmi kulcsszókutatás

A kulcsszókutatás minden webshop SEO stratégiai alapja.

Miért? Mert a kulcsszókutatás minden más SEO-val kapcsolatos feladatot megalapoz, amelyet a weboldalon el kell végeznünk. Ha nincsenek releváns kulcsszavak, akkor lehetetlenség például optimalizálni a termék- és kategória oldalakat.

Emellett a webhely felépítésének és az URL-nek is maximálisan figyelembe kell venniük a kulcsszavakat.

Tehát nem kérdés, hogy a kulcsszavak kulcsfontosságúak. 

Így találd meg a legjobb kulcsszavakat termék- és kategória oldalaihoz!

A legtöbb kulcsszókutatási útmutató csak információs kulcsszavakra összpontosít.

Ezeket a kulcsszavakat az emberek beírják a keresőbe, hogy hasznos, ún. ‘hogyan típusú’ tartalmakat kapjanak. Például: Hogyan készítsünk teát?

Webáruház esetében azonban sokkal fontosabbak a termék keresések. Például XY tea. A kulcsszókutatásnál tehát arra kell törekedni, hogy termékközpontú kulcsszólistával rendelkezzünk.

De hogyan? Az interneten számos kulcsszókutató eszközt találhatunk, melyeknek többsége részben vagy teljesen ingyenes. A részben ingyenesen használható verziók új ötletek generálására képesek, de hátrányuk, hogy nem tudunk meg bővebb információkat a havi keresési statisztikákról.

Lássuk, milyen eszközök segíthetnek!

Google Keyword Planner

A Google Keyword Planner egy ingyenes eszköz, melynek segítségével megtudhatjuk, hogy az emberek milyen gyakran keresnek bizonyos kulcsszavakra és kifejezésekre a termékeinkkel kapcsolatban. 

Használata pofonegyszerű, csak írj be egy kulcsszót vagy kifejezést az eszközbe, és válaszd ki webáruházad országát és nyelvét. Az eszköz ezután létrehoz egy listát a kapcsolódó kulcsszavakról és kifejezésekről, valamint azok átlagos havi keresési volumenéről.

Keyword Tool Dominator

A Keyword Tool Dominator egy ügyes kulcsszó kereső eszköz, amely a Google keresési javaslatait vizsgálja.

Csak írj be egy kulcsszót, add meg a nyelvnél a Hungariant és több tucat kulcsszó javaslatot fogsz kapni.

Semrush

A Semrush abban különbözik az eddig felsorolt eszközöktől, hogy olyan kulcsszavakat mutat, amelyekre a versenytársak már rangsorolnak.

Az adott kulcsszóra megnézi az oldalad helyezését és azt is, hogy más oldalak, akik megcélozták ezt a kulcsszót, hol állnak a keresőben. Továbbá ellenőrizhetjük rajta, hogy a konkurenciáink milyen kulcsszavakból szerzik a látogatóikat, amiket érdemes nekünk is megcéloznunk.

Apropó, miért jó a versenytársak ellenőrzése?

Nagyon sok webáruház tulajdonosa véletlenszerű kulcsszavakra optimalizálja a kategória oldalait. Ez hatalmas hiba! Bár a kategória oldalak nem konvertálnak olyan jól, mint a termékoldalak, mégis eladásokat generálnak. Ezért van értelme időt szánni arra, hogy megfelelő tartalmakat találjunk a kategória oldalakhoz.

Ennek pedig a legegyszerűbb módja, ha megnézzük, hogy a versenytársaink milyen kategóriákat használnak. 

Érdemes végignézni az összes kategóriát és alkategóriát. Ezek között meg kell keresnünk az összes olyan kategóriára összpontosító kulcsszót, amelyek megfelelnek a webáruházunk által értékesített termékeknek. 

Hogyan szűkítsd le a kulcsszólistát a termék- és kategória oldalakhoz?

Használd ezt a 4 lépésből álló ellenőrző listát, hogy beazonosíthasd a legjobb kulcsszavakat a webáruházad számára.

1. Keresés mennyisége

Ez az egyik legfontosabb mérőszám egy keresőkifejezés értékelésénél. Ugyanakkor nincs általános standard arra, hogy mi is az ideális keresési mennyiség. Egyes iparágakban például a havi 100 keresés már soknak számít. Másokban pedig a havi 10.000-es keresés szinte semmi. Fontos tehát azt megnézni, hogy azon a területen, ahol webáruházunk működik, mi a keresési volumen.

2. Mennyire illeszkedik a kulcsszó a termékhez?

Elképzelhető, hogy találunk egy olyan kulcsszót, amelyre rengeteg keresés érkezik. Azonban az is lehetséges, hogy a nagy számok ellenére nem passzol azzal a termékkel, amit webáruházunkban értékesítünk. Amennyiben a kiválasztott kulcsszó csak egy kicsit is elrugaszkodik attól, amit eladásra kínálsz, akkor az emberek, akik erre a kifejezésre keresnek, nem fognak konvertálni.

Érdemes tehát kétszer is ellenőrizni, hogy a keresett kulcsszó valóban illeszkedik-e a kínálatunkhoz. Jó példa erre, hogy amennyiben japán zöld teát árulsz, akkor ne a matcha zöld tea por kulcsszót használd.

Ha kisebb a keresési volumen, hosszú távon akkor is érdemesebb szem előtt tartani a valóban releváns kulcsszavakat.

3. Kereskedelmi szándék

Érdemes megnézni a kulcsszavak ‘verseny’ minősítését. Ez azt mutatja, hogy hányan licitálnak az adott kulcsszóra a Google Adsben. Általánosságban elmondható, hogy ha sok a licit egy adott kulcsszóra, akkor van miből pénzt keresni. Ezért érdemes a weboldalak SEO-jával kapcsolatban a “közepes” és “magas” versenyű kulcsszavakhoz ragaszkodnunk.

4. Versenyképesség

Végezetül pedig itt az ideje, hogy megnézzük, mennyire lesz nehéz felkerülni a Google első oldalát.

A kulcsszó nehézsége mutatja meg, hogy mennyire versenyképes egy adott kulcsszóra rangsorolni. Minél magasabb ez a szám, annál nehezebb az adott kulcsszóra jó helyezést elérni a Google-ban.

Kulcsszó célzás és oldal optimalizálás

Érdemes megvizsgálnunk, hogy a top 10-ben szereplő oldalakat az adott kulcsszóra optimalizálták-e.

Ennek azért van jelentősége, mert ha az első tízben lévő oldalak csak félig kapcsolódnak az adott kulcsszóhoz, akkor megelőzhetők jobban célzott tartalmakkal.

A webáruház felépítése

Egy weboldal felépítése SEO szempontból kulcsfontosságú, különösen igaz ez a webáruházakra. Ennek az az oka, hogy a webshopok általában jóval több oldalt tartalmaznak, mint egy átlagos blog vagy egy kis szolgáltató webhelye.

Ennyi oldal esetén kritikus fontosságú, hogy a webhely felépítése megkönnyítse a felhasználók és a keresőmotorok számára az összes oldal megtalálását.

A webáruház felépítésénél 2 fontos dolgot érdemes szem előtt tartani:

  1. Az oldalak legyenek egyszerűek és jól skálázhatók
  2. Minden oldal három (vagy kevesebb) kattintásra legyen a kezdőlaptól.

Az ideális felépítés:

  • főoldal
  • kategória oldal
  • alkategória oldal
  • termék oldal

Ez a struktúra megkönnyíti a keresőmotoroknak, hogy minden oldalt megtaláljanak és indexeljenek. Mindez nem csak a SEO szempontjából nagyszerű, de a felhasználók is szeretni fogják. Az egyszerű, lapos felépítés ugyanis megkönnyíti a böngészők számára, hogy megtalálják a kívánt termékeket.

On-Page SEO webáruházak számára

Miután megvan, hogy hogyan is épüljön fel a webshop, itt az ideje optimalizálni a kategória- és termékoldalakat. A legtöbb e-kereskedelmi oldalon ez a két oldaltípus generálja a forgalom és az értékesítés jelentős részét.

Hogyan optimalizáld a kategória- és termékoldalakat?

1. Title tag (cím)

A címben mindenképp meg kell adni a kulcsszót, emellett tehetünk mellé olyan módosító kifejezéseket is, mint:

  • olcsó
  • akció
  • legjobb
  • online
  • ingyenes szállítás

Tehát például ‘japán zöld tea’ helyett ‘legjobb japán zöld tea ingyenes szállítással’.

Érdemes olyan mágikus szavakat használni a CTR növelése érdekében, mint például X% kedvezmény,  legalacsonyabb ár, garancia stb.

A Google valószínűleg az organikus átkattintási arányt használja rangsorolási jelként. És még ha nem is tenné, akkor is van értelme CTR-re optimalizálni a cím címkét.

Általánosságban ugyanis elmondható, hogy: Magasabb CTR = több kattintás = több eladás.

2. Description (Leírás)

A leírás szintén fontos része az on-page SEO-nak.

Gyakorlatilag a címhez képest annyi a nagy előnye, hogy több helyed van hosszabb kifejezések beillesztésére.

Íme néhány példa a kifejezésekre, amelyeket a leírásban bátran használhatsz, hogy több kattintást érj el:

  • A legjobb árak csak ma.
  • Akció az összes termékre.
  • Ingyenes szállítás az összes termékre csak ma.
  • Kattintson ide, hogy megtekintsd exkluzív ajánlatainkat.
  • Nagy választék garantáltan legalacsony áron.

3. Kategória oldalak leírása

A termék- és kategória oldalak optimalizálása a webáruház SEO egyik legnehezebb része. Itt nem elég az, hogy kiváló minőségű tartalmakat írj, fontos a megfelelő konverzió is.  

Ezekre figyelj!

1. Írj minimum 1000 szavas leírásokat

A Google-ben elöl rangsorolt tartalmak általában hosszúak. A keresőmotor ugyanis meg akarja érteni, hogy miről szól az oldalad, és minél több tartalmat adsz, annál jobban tudja végezni a munkáját. Ráadásul a termékoldal minőségi és részletekbe menő tartalma segít a vásárlóknak megérteni, hogy mit készülnek vásárolni. Tehát felhasználói élmény szempontjából is nagy jelentősége van.

2. Szerepeljen a kulcsszó 3-5 alkalommal

Miután megírtad a részletes termékleírást, győződj meg róla, hogy a célzott kulcsszót 3-5 alkalommal használtad a szövegben. Egyáltalán nem kell sűrűn elhelyezned, a lényeg, hogy a Google megértse, miről szól az oldalad.

A Google nagyobb hangsúlyt fektet a weboldal tetején megjelenő kulcsszavakra. Ezért figyelj rá, hogy az egyik kulcsszó az oldal tetején legyen, például a termék- vagy kategória leírás első 100 szavában.

3. LSI kulcsszavak

Az LSI, az angol „Latent Semantic Indexing” kifejezés rövidítése, ami rejtett szemantikai indexelést jelent. 

Ezek segítenek megkülönböztetni egymástól az igényes, hasznos tartalmú, illetve a kulcsszó halmozó, úgynevezett fekete kalapos weboldalakat. Emellett támogatják, hogy a Google könnyebben felismerje, hogy miről is szól az adott oldal. A keresőmotor így sokkal relevánsabb találatokat listázhat a felhasználók számára.

LSI kulcsszavakat nem nehéz kitalálni, hiszen egy jól megírt szövegben számos olyan szó szerepel, ami jelentésében szorosan kapcsolódik az elsődleges kulcsszóhoz. 
Ha a Google-ben rákeresel az elsődleges kulcsszavadra, a kereső vastagon szedett betűkkel kiemeli az összes kapcsolódó LSI kulcsszót a találatok szövegében.

4. Rövid és kulcsszavakban gazdag URL-ek

Az URL-ek hossza és a rangsorolás között egyértelmű összefüggés van. A rövid URL-ek általában előkelőbb helyet foglalnak el a Google első oldalán, mint a hosszú URL-ek. A webáruházak URL-jei általában hosszabbak, mint más webhelyeké.

Ez azért van így, mert az URL tartalmazza a kategóriákat és alkategóriákat is. Például: https://pelda.hu/kategoria/alkategoria/termek.html

Mit tarts szem előtt az URL-ek esetén?

  • Az URL ne legyen több, mint 50 karakter. A hosszú URL-ek összezavarják a Google-t, és felhígítják az URL-ben szereplő kulcsszavak hatékonyságát.
  • A URL-eknek emellett kulcsszóban gazdagnak is kell lenniük.
  • A kategória oldalak esetében tartalmazzon 1-2 szavas leírást az adott kategóriáról:
https://pelda.hu/szamitastechnika
  • Eszerint kell felépíteni az alkategóriákat is, melyek a címben a kategóriák után következnek:
https://pelda.hu/szamitastechnika/billentyuzetek
  • A termékoldalak esetében az adott termékre vonatkozó célkulcsszavakat – kötőjellel (“-“) elválasztva – tartalmazza.
https://pelda.hu/szamitastechnika/billentyuzetek/x-billentyuzet
  • Vannak olyan webáruházak, melyek nem használnak az URL-ben kategóriákat és alkategóriákat, ezzel egyszerűsítve a címet. Például: https://pelda.hu/x-billentyuzet

5. Belső linkek használata

A webshop SEO egyik jó tulajdonsága, hogy a belső linkelés szinte automatikusan történik. Ez azért van, mert a webhely navigációja általában sok természetes belső linket hoz létre. Ennek ellenére fontos, hogy kellő hangsúlyt fektessünk a belső linkek létrehozására, melyek a kiemelt termék- és kategória oldalakra mutatnak.

6. Bővített Snippet megjelenítése

A Snippet, a Google által megjelenített szövegrész, mely az alábbiakat tartalmazza:

  • oldalnév (title)
  • URL
  • rövid leírás (description)

Van lehetőségünk azonban bővített Snipettet is használni, ahol az alábbi infókat tudjuk megmutatni a felhasználóknak:

  • a webáruház elérhetősége
  • telefonszám, e-mail cím
  • munkaidő, nyitvatartás
  • vélemények
  • az oldal főbb aloldalai

Ezt a schema.org segítségével állíthatjuk be. A Google Search Console-ban pedig ellenőrizhető, hogy helyesen lett-e implementálva. 

Technikai SEO webáruházaknak


A technikai SEO azért különösen fontos a webáruházaknál, mert sok oldallal rendelkeznek és mindez növeli a technikai SEO problémák előfordulásának lehetőségét.

Továbbá az is, hogy a legtöbb e-kereskedelmi oldalra nem mutat olyan sok backlink. Ami azt jelenti, hogy a technikai SEO nagy jelentőséggel bírhat a Google első oldalán a helyezéseknél. 

A technikai SEO elemzés elkészítésére jópár eszköz áll rendelkezésre, azonban ha úgy érzed, hogy nincs meg a kellő tudásod hozzá, érdemes inkább szakemberre bízni.

Íme néhány eszköz, mellyel elkészíthatő a technikai SEO analízis:

Hogyan javítsuk ki a technikai SEO problémákat a webáruházaknál?

#1 probléma: Túl sok az oldal

Egy többezer oldalas webáruháznál a technikai SEO rémálom lehet. Monumentális feladattá teszi az egyedi tartalom megírását minden egyes oldalra, emellett gyakoribbak lesznek a duplikált tartalom problémák.

Egyes e-kereskedelmi oldalakon egyszerűen a sok termék a probléma oka. Mivel minden egyes termékhez saját oldalra van szükség, a webhelyen rengeteg oldal halmozódik fel. Emellett néha ugyanannak a terméknek minden egyes kis variációja (például 15 különböző cipőméret) saját egyedi URL címmel rendelkezik, ami felduzzaszthatja a webáruház oldalainak számát.

Mi a megoldás?

Először is azonosítani kell azokat az oldalakat, amelyekre nincs szükség.

Viszonylag könnyen megtalálhatók azok a termékek, amelyek az utóbbi időben nem generáltak bevételt. Ezeket a legtöbb esetben célszerű törölni.

Mielőtt azonban ténylegesen eliminálnánk őket, nem árt ellenőrizni a Google Analyticset, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy ezek az oldalak valóban nem hoznak forgalmat. Ebben az esetben ugyanis pénzt sem termelnek, vagyis nincs szükség rájuk. 

Miután eltávolítottuk a felesleges, problémás oldalakat, a megmaradtak javításán kell dolgozni.

#2 probléma: Duplikált tartalom

A duplikált tartalom az egyik leggyakoribb webáruház SEO probléma és elsüllyesztheti webshopodat a Google keresési eredmények közt.

Mi a megoldás?

Az egyik lehetőség, hogy nem indexeled azokat az oldalakat, amelyek nem hoznak keresőmotoros forgalmat, de duplikált tartalmi problémákat okoznak.

Ha például a kategóriaszűrők egyedi URL-eket generálnak, akkor ezeket az URL-eket nem indexeled és a probléma megoldva.

Lehetősé emellett a kanonikus címkék (“rel=canonical”) használata.

A kanonikus címke egyszerűen azt mondja a keresőmotoroknak, hogy bizonyos oldalak pontos másolatai vagy bizonyos változatai ugyanannak az oldalnak. Ha egy keresőmotor kanonikus taget lát egy oldalon, akkor tudja, hogy nem szabad egyedi oldalként kezelnie.

A kanonikalizálás nem csak a duplikált tartalmakkal kapcsolatos problémákat oldja meg, de segít értékesebbé tenni a backlinkeket is. Ez azért van, mert a több különböző URL-re mutató link egyetlen URL-re kerül átirányításra, így ezek a linkek erősebbek lesznek.

#3 probléma: Gyenge tartalom

Ha megoldottuk a duplikált tartalmakkal kapcsolatos problémát, még fennállhat az az eset, hogy nem elég erősek a tartalmaink. Ez pedig tönkreteheti a SEO kampányokat. 

Ennek például oka lehet az, hogy nehéz a 102. futócipőről is egyedi tartalmat készíteni.  

Emellett fontos, hogy tartsuk a min. 500, de inkább 1000 szavas szövegeket a kategória- és termékoldalakon.

Mi a megoldás?

Először is, meg kell határozni azokat az oldalakat, amelyek gyengébb tartalommal rendelkeznek. A Raven Tools például egy kiváló eszköz erre a célra.

Miután tudjuk, hogy mely oldalak teljesítenek rosszabbul, minőségi egyedi tartalmat kell készíteni.

#4 probléma: Lassú betöltési sebesség

A három leggyakoribb oka annak, hogy a webáruházak lassan töltődnek be:

  • Felduzzadt kódok 
  • Nagy képfájlméretek
  • Lassú tárhely és szerverek

Mi a megoldás?

  • Frissítsd a tárhelyed.
  • Fektess be CDN-be –  A CDN egy tartalomelosztó hálózat, az egyik leggyorsabb és legolcsóbb módja annak, hogy jelentősen felgyorsítsuk a webhely betöltési sebességét. Ráadásul hackertámadások esetén is hatékony.
  • Optimalizáld a képfájlok méretét tömörítéssel 

Webáruház tartalommarketing

A tartalommarketing segíthet abban, hogy rengeteg célzott forgalmat és eladást generáljunk.

De hogyan használhatod a tartalmat ahhoz, hogy magasabb helyezéseket és nagyobb forgalmat érj el?

  • Találd meg a célközönségedet – Férkőzz be a gondolataikba, álmaikba, félelmeikbe és vágyaikba. Így pontosan fogod tudni, hogy milyen tartalmakkal szólíthatod meg őket.
  • Tanuld meg, milyen szavakat és kifejezéseket használnak – Ez azért fontos, mert tisztában leszel vele, hogy hogyan szólítsd meg őket a problémáik és kérdéseik kapcsán.
  • Készíts tartalmakat az őket érdeklő kulcsszavakra – Ha következetesen teszel közzé hasznos, linkekkel tüzdelt tartalmat például webáruházad blogjában, azt fogod tapasztalni, hogy ezek valóban segítenek a termék- és kategória oldalak jobb helyezésében.

A tartalommarketing rejtelmeiről korábban ebben a bejegyzésemben írtam >>

Webshop linképítés

A linképítés az a folyamat, amelynek során más weboldalakról backlinkeket hozunk létre a webáruházunkra. A backlinkeknek azért van jelentőségük, mert segítenek javítani webshopod SEO rangsorát a keresőmotorokban. Minél több backlinked van, annál előrébb fogsz kerülni a keresési eredményekben.

Hogyan építs linkeket?

  1. Megkereshetsz más webshop tulajdonosokat, és megkérheted őket, hogy linkeljenek az áruházadra.
  2. Készíthetsz informatív blogbejegyzéseket vagy cikkeket a webáruházadról és a termékeidről, amelyek linkeket tartalmaznak.  

Szükséged van segítségre webáruházad optimalizálásához? Keress bátran!