A landing oldal alapvető célja, hogy cselekvésre ösztönözze a látogatókat, legyen az vásárlás, feliratkozás vagy regisztráció. De mitől lesz igazán sikeres egy landoló oldal? Mire figyeljünk a landing oldal készítés során? Milyen eszközöket használhatunk? És melyek azok a gyakori hibák, amelyekre feltétlenül figyelnünk kell a landing oldalak kapcsán? Jöjjenek a legfontosabb tudnivalók!
Mi az a landing oldal?
A landing oldal egy olyan önálló weboldal, amelyet kifejezetten konverzióra terveztek. Rendkívül sokoldalú eszköz, amely a marketing-, reklám- és leadgeneráló kampányok fontos főszereplője.
A landing page a látogatókat egy konkrét cselekvésre ösztönzi, például:
- űrlap kitöltése
- regisztráció
- e-book, podcast, videó letöltése
- vásárlás
Bár sokféle landing oldal típus létezik, a szándék mindig ugyanaz: több leadet szerezni.
Összességében a landing oldalak célja az, hogy minimalizálják azokat a felesleges, zavaró tényezőket, amelyek elvonnák a felhasználók figyelmét, és minden olyan fontos információt megadjanak nekik, amelyre szükségük lehet a cselekvéshez.
Landing oldal vs. hagyományos weboldal
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért hozzunk létre egy oldalt pusztán azért, hogy emberek feliratkozzanak mondjuk egy hírlevélre? Miért ne használjuk egyszerűen a saját honlapunkat?
Nos, a válasz egyszerű! A landing page-ek alapvetően sokkal célspecifikusabbak, mint egy hagyományos honlap. Nem a felhasználók széles rétegének készülnek, hanem pontosan meghatározott az a célközönség, akit cselekvésre szeretnénk ösztönözni. Nem tartalmaznak semmilyen olyan elemet (pl. menüpontokat, egyéb linkeket), amelyek elvonhatnák a látogatók figyelmét a céltól. Tehát kifejezetten azért születnek, hogy konverziót generáljanak.
A landing oldalaktól eltérően egy weboldal több különböző fókusszal készült aloldalt tartalmazhat, így sokkal szélesebb látogatói szegmens számára kell relevánsnak lennie és felhasználói élményt nyújtania. Egy hagyományos weboldalon nem minden oldal összpontosít olyan erősen a konverzióra, mint egy landoló oldal.
Például egy üzleti weboldal számára fontos lehet, hogy a felhasználók az általuk kínált összes termékről és szolgáltatásról informálódhassanak. Ezért a legtöbb esetben nem egy konkrét, hanem többféle cselekvésre szólítanak fel, így vásárlásra, ajánlatkérésre, e-mail listához való csatlakozásra, közösségi média oldal követésre stb.
Weboldalt vagy landing page-et készítsünk?
És hamár weboldal, jöjjön még egy kérdés, amivel sok kezdő vállalkozó küzd: azaz hogy indulásnak egy landoló oldal, vagy egy hagyományos honlap lenne ideális választás?
Erre nincs tökéletes recept, hiszen mindez egy cég termék vagy szolgáltatás palettájától, valamint az elérni kívánt céljaitól függ.
Ha azonban gyorsan szeretnénk piacra dobni egy terméket, online jelenlétet teremteni cégünknek, potenciális érdeklődőket és ügyfeleket szerezni, akkor a landing page a legegyszerűbb megoldás.
A landing oldal kiválóan alkalmas egyoldalas honlapnak is, ami aztán teljes értékű weboldallá alakítható, ha a vállalkozás növekszik. Természetesen ugyanez fordítva is igaz, azaz ha van egy jó weboldalunk, számos egyedi landing oldalt is készíthetünk mellette.
A landing oldal készítés lépései a sikeres konverzióért
A landing oldal készítés 0. lépése mindig a konverziós cél meghatározása. Mit szeretnél, hogy mit tegyenek a látogatók, amikor a landing oldaladra érkeznek?
A sikeres landing page létrehozásának számos kulcsfontosságú eleme van, nézzük most meg ezeket egyenként!
#1. Adj ütős, az előnyökre összpontosító címet
10-ből 7-en, akik a landing oldaladra érkeznek, pár másodpercen belül el is navigálnak, ami nem túl jó arány. Ahhoz, hogy minél több látogatót tarts az oldaladon, 3 másodpercen belül meg kell ragadnod az illető figyelmét. Azaz tudnia és értenie kell, hogy miről szól az oldal. Mivel a cím az első, amivel találkozik, világosan és tömören kell kommunikálnod, hogy mit is fog kapni.
#2. Válassz olyan vizuális elemeket, amelyek az ajánlatot illusztrálják
Az erős vizuális elemek kulcsfontosságúak. Ezek segítenek a látogatókat végigvezetni az oldalon. Használhatsz fotókat, videókat, infografikákat.
Bármelyiket is választod, elengedhetetlen, hogy a célközönségedhez szóljon. Olyan érzést kell közvetíteni és szemléltetnie, hogy hogyan fogja érezni magát a látogató, ha megkapja az ajánlatodat.
Érdemes tesztelned közönségedet, ugyanis bizonyos képek jobban működnek, míg mások nem ragadják meg annyira a figyelmet. Ha az utóbbit tapasztalod, mindenképp célszerű újakat választani.
#3. Írj informatív és meggyőző szöveget
A szövegnek tömörnek és lényegre törőnek kell lennie. Csakis a konverziós célra fókuszálj a szövegírás során és ne próbálj túl sok információt bele zsúfolni az oldalba, különben összezavarhatod a látogatóidat. Mindig közvetlenül a felhasználóhoz szólj, mintha csak beszélgetnél vele, hogy minél inkább érezhesse a kötődést.
TIPP: Érdemes ajánlásokat, ügyfélidézetek használni, ezek ugyanis bizalmat ébresztenek a felhasználókban.
#4. Helyezd el a lead generáló űrlapot jól látható helyre
Fontos, hogy űrlapunk mindig könnyen elérhető helyre kerüljön, a felhasználóknak ne kelljen keresgélniük, görgetniük, hanem akkor is látható legyen, amikor lefelé haladnak az információk olvasása során. Kitehetjük magát az űrlapot is, vagy egy olyan horgonyszöveget, ami az űrlapra mutat.
#5. A CTA legyen jól látható és egyértelmű
A call to action, azaz a CTA kétségkívül a legfontosabb eleme a landing page–eknek, hiszen ez fog konverziót generálni nekünk. A CTA-gombnak ki kell tűnnie a képi és szövegkörnyezetből, ami azt jelenti, hogy olyan színt kell használni, amely kontrasztban van az oldal többi elemével.
Legyen mindig világos, hogy mit szeretnél a látogatóktól, vagyis használj olyan cselekvésre ösztönző kifejezést, amely ezt egyértelműsíti, például:
- küldd el
- töltsd le
- szerezd meg most
- megveszem stb.
#6. Legyen releváns az ajánlatod
Mindig tekints úgy a landing oldaladra, hogy az egy lépés a termék, szolgáltatás megvásárlásához vezető úton. Egy visszautasíthatatlan ajánlatot adsz a felhasználóknak, cserébe az adataikért. Tehát az önmagában nem elegendő, hogy meggyőzően írsz, hanem valóban relevánsnak is kell lennie a tartalomnak mindazzal, amivel vállalkozásod foglalkozik.
Mire is gondolok? Ha például különleges kávék forgalmazásával foglalkozol, akkor az ajánlatod lehet: “A világ 10 legjobb kávéja 2022-ben”, mert a leadet a kávévásárláshoz generálod. Tehát értelemszerűen nem fogsz a biokultúráról írni, még ha sokakat is érdekel a téma.
#7. Csak a legszükségesebb adatokat kérd a felhasználóktól
Természetesen mindannyian szeretnénk minél több információt megtudni az érdeklődőinkről, azonban érdemes ezzel csínján bánni.
Hogy mennyi fér bele, ez számos szemponttól függhet, például, hogy a felhasználók:
- mennyire ismerik már a cégedet, vállalkozásodat
- hol tartanak a vásárlói úton
- mennyire bíznak meg benned
Semmiképp se legyen riasztó és bizalomromboló, hogy túl sok információra vagyunk kíváncsiak. A legtöbb esetben a név és az e-mail cím bőven elegendő a lead gondozáshoz.
#8. Távolíts el minden navigációt
A landing page-ek egyetlen célja, a lead generálás. Ezért nincs helye semmilyen konkurens linknek, beleértve a saját weboldalunk más oldalaira mutató belső linkeket is, mivel ezek elterelhetik a látogató figyelmét. A fókusz mindig a call to action gombon legyen.
#9. Figyelj arra, hogy az oldal reszponzív legyen
Ahogy az a hagyományos weboldalak esetén is nagyon fontos, a landing oldalaknak is reszponzívnak kell lenniük, azaz bármilyen eszközön is nézzük, biztosítani kell a megfelelő felhasználói élményt. Képzeljük csak el, hogy elkészül a tuti szöveg, kiválóak a vizuális elemek, viszont az űrlapot nem lehet kitölteni mobilon, mert szétesik. Mivel egyre többen interneteznek mobiltelefonról, nem szabad hagyni, hogy ilyen hiba legyen a lead generálás akadálya.
#10. Ne feledkezz meg a keresőoptimalizálásról
Látogatóidat ugyan e-mail kampánnyal, közösségi média posztokkal és egyéb marketing módszerekkel fogod landing oldalradra csalni, de sose feledkezz meg a SEO szempontokról sem! A sikeres landing oldal titka, hogy a tartalmat fizetett kampányaid és az organikus keresés célzott kulcsszavaira is optimalizálni kell.
#11. Mindig legyen köszönő oldalad
Ez akkor jelenik meg, ha a látogató kitöltötte az űrlapot. A köszönőoldal három fontos célt szolgál:
- Átadja az ígért ajánlatot (általában egy azonnali letöltés formájában).
- Lehetőséget biztosít arra, hogy a friss ügyfél új releváns tartalmakkal, ajánlatokkal találkozzon.
- Remek módja annak, hogy megköszönjük az érdeklődést, ami szimpátiát és bizalmat kelt, így nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a felhasználó később ügyféllé váljon.
A legjobb landing oldal készítő eszközök
Most, hogy megnéztük, mely szempontokat célszerű figyelembe venni a landing page készítés során, lássuk, hogy milyen eszközökkel hozhatod létre a legjobb oldalakat.
Számos különböző felületet használhatsz. Mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai, ezért érdemes kipróbálni őket és megnézni, hogy melyik illik legjobban a szükségleteidhez.
Íme néhány a legjobbak közül!
#1. tipp: LeadPages
A LeadPages egy nagyon népszerű eszköz, amellyel programozási ismeretek nélkül is létrehozhatsz landing oldalakat. Ezen kívül készíthetsz weboldalt és speciális pop-upokat is. A munkát több, mint 200-féle sablon és több, mint 80-féle integráció segíti. Az oldalak többféle változatát is lehet tesztelni és a forgalom szabadon osztható meg ezek között. Nagyon sokoldalú platform, amely kiváló a vállalkozás vezetők és a marketing szakemberek számára.
14 napos próbaverzió is elérhető belőle, így bátran lehet kísérletezni. A fizetős csomagok havi 37 és 299 USD között érhetők el.
#2. tipp: Unbounce
Az Unbounce az egyik legismertebb landing oldal készítő felület. Sokféle eszközzel dolgozik, így nagyon komplex landing oldalakat készíthetünk vele, emiatt azonban nagyobb tudást is igényel.
Több verzió split tesztelése lehetséges és több, mint 100 sablon közül választhatjuk ki a legmegfelelőbbet. Figyeltek az oldalsebesség optimalizálásra is, így a landingek gyorsan töltődnek.
Szintén van 14 napos próbaverziója, ami bőven elég ahhoz, hogy alaposabban megismerjük. A fizetős csomagok meglehetősen drágák, havi 95 és 575 dollár között mozognak, így elsősorban ügynökségeknek, nagyobb marketing csapatoknak lehet jó választás.
#3. tipp: Instapage
Az Instapage rendkívül felhasználóbarát és az elkészített landing oldalak betöltési sebessége is kiváló. Lehetőségünk van az eszközzel több oldalvariáció használatára és tesztelésére is, és ami még nagyon hasznos, hogy a hőtérkép integrálva van. Könnyedén ellenőrizhető a felhasználók útja a landing page-en, így ezzel nem kell külön bajlódnunk.
Szintén van 14 napos ingyenes verziója, a csomagára pedig 149 USD, de emellett egy vállalati változat is elérhető egyedi áron, extra haladó funkciókkal.
#4. tipp: Wix
A Wix nem csak landing oldalak készítéséhez nagyszerű eszköz, hanem blogot, weboldalakat, online áruházakat is kreálhatunk vele.
Csak landing oldalakhoz több, mint 30 sablon áll rendelkezésre és több, mint 250-féle integráció érhető el hozzá.
Használható ingyenes verzióban is, ennek az a hátránya, hogy nem kapcsolható egyéni domainhez, valamint hirdetésekkel is számolnunk kell, ami nem túl előnyös egy landing oldal esetén. Érdemesebb tehát fizetős verzióban gondolkodni: 5,5 USD-tól 29 USD-ig választhatunk a csomagok közül, ami nagyon kedvező árnak mondható.
A landing oldal készítés gyakori hibái
Van néhány gyakori hiba, amit a készítők sokszor elkövetnek a landing oldalak kapcsán:
- Nincs egyértelmű konverziós cél.
- A készítők nem ismerik és értik a célközönségüket.
- A landing oldal túl bonyolult, felesleges információkat tartalmaz.
- A landoló oldal sok linket tartalmaz.
- A landing page nem reszponzív.
- A tartalom nincs kulcsszavakra optimalizálva.
- A landing oldal nem lett tesztelve.
Ha ezekre a tényezőkre odafigyelünk, akkor nagyobb valószínűséggel hozhatunk létre sikeres landing oldalt.
Konklúzió
A landing page-ek tartalmukat és megjelenésüket tekintve nagyban különbözhetnek egymástól, ugyanakkor hasonló alapelvek mentén épülnek fel, hogy eredményesek legyenek a konverziós célok elérésében.
Azt azonban érdemes mindig szem előtt tartani, hogy nem létezik kész landing oldal, hiszen a siker abban rejlik, hogy folyamatosan teszteljük, hogy mi az, ami hatékony célközönségünknél és mi az, ami változtatásra szorul. Fontos a rugalmasság, hiszen a felhasználók a legnagyobb tanítómestereink.