Keresőmotorok listája: van élet a Google-ön túl

Szerző: | aug 30, 2022 | Egyéb kategória

A Google jelenleg nagyjából 89 milliárd látogatót vonz havonta, a globális keresőplatform a világ egyik legnagyobb online vállalata. Annak ellenére, hogy gyakorlatilag uralja a piacot, hiszen a felhasználók 90,61%-a a Google-t használja, az adatvédelem és a reklámmentes keresési élmény miatt egyre nő azok száma, akik alternatív keresőmotorokat keresnek. Ebben a bejegyzésemben megnézzük, mik is azok a keresőmotorok és hogyan működnek? És mutatok 15 olyan keresőt, amelyet bátran használhatsz, ha Google detoxra vágysz.

Mik azok a keresőmotorok?

A keresőmotorok olyan szoftverek, amelyek segítenek a látogatóknak megtalálni az interneten keresett információkat kulcsszavak vagy kifejezések segítségével.

A keresőmotorok folyamatosan pásztázzák az internetet és a megtalált oldalak indexelésével képesek keresési eredményeket prezentálni.

Amikor egy felhasználó beír egy keresőkifejezést, a keresőmotor átnézi a korábban indexelt webhelyek címeit, tartalmát és kulcsszavait, és algoritmusok segítségével készít egy webhelyekből álló listát, élén a legrelevánsabb találatokkal.

A cégek, vállalkozások keresőoptimalizálással (SEO) segítenek a keresőmotoroknak abban, hogy webhelyeiket egyes keresési szempontból  kiemelkedően fontosként ismerjék fel. 

Hogyan működik a keresőmotor?


Bár a keresőmotorok az évek folyamán egyre kifinomultabbá váltak, még mindig egy meglehetősen alapvető képletet követnek:

  • Feltérképezés – A webkúszók, más néven pókok azok a programok, amelyek folyamatosan új tartalmakat, oldalakat, linkeket azonosítanak. A lánctalpas programok minden weboldalról szöveget küldenek egy indexbe elemzésre. Akár egy weboldal egészét vagy egy részét is tárolhatják, ezt nevezzük gyorsítótárnak. A webhely üzemeltetők hozzáadhatnak egy robots.txt nevű fájlt a webhelyeikhez, amely megmondja a lánctalpasoknak, hogy mely oldalakat nézzék meg vagy hagyják figyelmen kívül.
  • Index –  A lánctalpasok által gyűjtött adatokat elemzik, rendszerezik és indexben tárolják, hogy a motor gyorsan megtalálja az információkat. 
  • Keresés – Ha beírunk kifejezéseket a keresőbe, akkor a keresőmotornak először le kell fordítania ezeket olyan nyelvezetre, amelyek az indexéhez kapcsolódnak. Ennek a kezdeti fordítási folyamatnak a kimenete egy átírt lekérdezés, amely azonosítja a keresés fontos részeit, kijavítja a helyesírási hibákat, és szinonimákat ad hozzá. A keresőmotor ezután az indexében keresi meg azokat a weboldalakat, amelyek megfelelnek ezeknek a paramétereknek.
  • Rangsorolás – A keresőmotorok algoritmusok segítségével adják ki a találati listát, amely az alapján rangsorol, hogy a keresőmotor szerint mi a legjobb válasz a lekérdezésre. 

A Google térnyerése

A Google-t 1998-ban alapította Larry Page és Sergey Brin. A Stanford Egyetem kutatási projektjeként indult, és azóta a világ legnagyobb keresőmotorjává nőtte ki magát. A Google ma már naponta nagyjából 3 milliárd keresést kezel, és a világ minden táján használják az emberek, hogy információt találjanak a világhálón. 

A Google azonban nem csak egy keresőmotor. Számos olyan funkcióval rendelkezik, melyek szintén népszerűek világszerte, így a:

  • Google Chrome
  • Gmail
  • YouTube
  • Google Maps
  • Google Drive
  • Google Ads, Analitycs, Search Console stb.

A Google emellett a világ legnagyobb hirdetési platformjává vált, megelőzve a Facebookot és más versenytársakat. A Google továbbá jelentős piaci szereplő a felhőalapú számítástechnikában és a mobil eszközökben.

Keresőmotorok listája – a TOP 15 Google alternatíva

Bár a Google viszonylag kevés teret enged a versenytársaknak, lássuk most, hogy milyen keresőmotorokat használhatunk, ha szeretnénk búcsút inteni a Google-nek.

#1 Bing

A Bing, a Microsoft saját fejlesztésű keresőmotorja, 1998 óta van jelen. Előtte azonban más neveken – Live Search, Windows Live Search MSN Search – futott. A Microsoft böngészője, az Edge alapértelmezettként a Binget használja a keresésekhez, illetve a keresőmotor az okostelefonos böngészőkből, vagy saját alkalmazásából is elérhető.

A keresések pontosságát tekintve nincs jelentős különbség a Google és a Bing között. Ugyanakkor a frissebb tartalmak tekintetében elmondható, hogy a legfrissebb információk könnyebben elérhetők a Google-ön, a Bing ugyanis ritkábban helyezi előtérbe az újabb tartalmakat.

A Bing, a Google-höz hasonlóan kínál szűrőket és összetettebb keresési funkciókat, valamint nagyon hatékony a képes és videós találatokban.

Van egy jutalmazási programja, amely lehetővé teszi, hogy keresés közben pontokat gyűjtsünk. Ezek beválthatók a Microsoft és a Windows áruházakban, ami felhasználói szempontból egy óriási plusz pont.

#2 Yahoo

Az 1990-es években a Yahoo uralta az internetes piacot, az utóbbi években azonban jelentősen visszaszorult. 1994 januárjában a Stanford Egyetem két hallgatója, Jerry Yang és David Filo elindította a Jerry és David útmutatója a világhálóhoz elnevezésű oldalt, amely később a Yahoo Yet Another Hierarchially Organized Oracle nevet kapta. Az első évek gyors növekedést hoztak a cégnek, a 2000-es évek elejére már 100 millió felhasználójuk volt és ekkoriban a Google és Yahoo még szövetségesként működtek együtt. A Yahoo hanyatlása azután kezdődött, hogy sem a Google-t, sem a Facebookot nem sikerült felvásárolnia. 2008-ban a Microsoft tett ajánlatot a Yahoo-ra, azonban meghiúsult ez az üzlet.

A Yahoo bár már rég nem éli fénykorát, piac alig 3,5% -át birtokolja, de még mindig egy minőségi  keresőmotor. A keresések többféle nyelven is elvégezhetők. Emellett jónéhány szolgáltatást is biztosít a felhasználóknak, mint például levelezést, térképet, híreket stb. 

#3 CC Search

A Creative Commons az interneten használható ingyenes és legális képek forrása. A keresőmotor felhasználóbarát, és nagyon könnyen használható és kezelhető. Összegyűjti az eredményeket több más nyilvános adattárból, és egyetlen katalógusban jeleníti meg. A CC Search elsősorban azoknak lehet jó választás, akik szerzői jogdíjmentes tartalomra vadásznak. A keresőmotor tökéletes, ha zenére van szükséged egy videóhoz, vagy egy képre egy blogbejegyzéshez.

#4 DuckDuckGo

A DuckDuckGo nagyon népszerű és kiváló keresőmotor azok számára, akik amellett, hogy szeretnék megőrizni böngészési szokásaikat, fontosnak tartják az adatvédelmet. Ez a kereső ugyanis nem gyűjti vagy tárolja a személyes adatokat. 

#5 YEP

A YEP egy általános célú webes kereső, amelyet valódi Google alternatívaként aposztrofálnak. Nagyon friss még a piacon. A 2022 júniusában indított kereső a népszerű SEO eszköz, az Ahrefs háza tájáról származik, Dmitry Gerasimenko alapította. 

Miben más a YEP? Alapértelmezés szerint nem gyűjt személyes adatokat (pl. földrajzi hely, név, életkor, nem), ahogy a keresési előzményeket sem tárolja. Az összesített keresési statisztikákra támaszkodik az algoritmusok, a helyesírási javítások és a keresési javaslatok javítása érdekében. Használja a beírt kulcsszavakat, a böngészőtől származó nyelvi beállításokat és az IP-cím alapján a hozzávetőleges földrajzi területet.

#6 Swisscows

A Swisscows családbarát szemantikus keresőmotornak nevezi magát. 2014 -ben indult a svájci Egnach székhelyű Hulbee AG projektjeként. Büszkék arra, hogy tiszteletben tartják a felhasználók magánéletét, és soha nem gyűjtenek, tárolnak vagy követnek adatokat. Mesterséges intelligenciát használnak a felhasználó lekérdezésének kontextusának meghatározásához.

#7 StartPage

A StartPage a Google eredményeit jeleníti meg. Jó választás azoknak, akik a Google találatokat részesítik előnyben, ugyanakkor nem szeretnék, hogy a keresési előzményeiket nyomon kövessék és tárolják.

Tartalmaz egy URL-generátort, proxy szolgáltatást és HTTPS-támogatást is. Az URL-generátor különösen hasznos, mivel szükségtelenné teszi a cookie-k gyűjtését. Ehelyett az adatvédelmi szempontokat támogatva megjegyzi a beállításokat.

#8 Gibiru

A Gibiru keresési eredményei a Google módosított algoritmusából származnak, így a felhasználók anélkül kereshetnek, hogy aggódniuk kellene a Google nyomkövetési tevékenysége miatt. Mivel a Gibiru nem telepít nyomkövető cookie-kat a számítógépre, emiatt sokkal gyorsabb is.

#9 Wiki.com

A Wiki.com eredményei a neten található több ezer Wikiből származnak. Nagyszerű keresőmotor azok számára, akik értékelik a közösség által összegyűjtött és vezetett információkat, mint amilyenek a Wikipédiához hasonló oldalakon találhatók.

#10 Search Encrypt

A Search Encrypt egy privát keresőmotor, amely helyi titkosítással biztosítja, hogy a keresések bizalmasak maradjanak. Többféle titkosítási módszer kombinációját használja, köztük a Secure Sockets Layer és az AES-256 titkosítást.

Ha beírunk egy lekérdezést, a Search Encrypt a keresőpartnerek hálózatából kéri le a találatokat, és átadja a kért információt.

A Search Encrypt egyik legjobb tulajdonsága, hogy a keresési feltételek idővel lejárnak, így az információk akkor is titkosak maradnak, ha valaki helyi hozzáféréssel rendelkezik a számítógépéhez.

#11 giveWater

GiveWater önmagát társadalmi hatású keresőmotorként aposztrofálja, amelynek célja, hogy pozitív hatást gyakoroljon a világra azáltal, hogy képessé teszi a felhasználókat a rossz minőségű víz és a nem megfelelő higiénia problémájának megoldására a fejlődő világban. A kereső használatával és természetesen a hirdetések fogyasztásával járulhatunk hozzá ehhez a nemes ügyhöz.

#12 Ekoru

Hamár jótékonykodás, akkor az Ekoru is elöl jár ebben. A klímaváltozás ellen lépnek fel  és havi bevételeik 60%-át jótékonysági szervezetnek ajánlják fel, amelyek között vannak olyanok, amelyek az erdőtelepítésre és az éghajlatvédelmi intézkedésekre összpontosítanak, és olyanok is, akik elkötelezettek az állatjólét és a természetvédelem iránt. Az Ekoru megújuló energiaforrásokat használ az adatközpontjaiban, és kiáll a polgári jogok mellett azzal, hogy nem tárol felhasználói vagy kereséssel kapcsolatos adatokat a szerverein.

#13 Ecosia

Az Ecosia a környezetvédelemre hívja fel a figyelmet és arra, hogy Google keresések elég sok CO2 kibocsátásához járulnak hozzá. A probléma leküzdésére a keresésekből származó bevételeket faültetésre fordítja. Az Ecosiának körülbelül 45 keresésre van szüksége egy új fa elültetéséhez.

#14 Brave

A Brave egy keresőmotor és böngésző, amely 3-6-szor gyorsabb, mint a Google Chrome.

A béta keresőmotor egy privát, független, felhasználó-központú alternatívája a Google-nek. Blokkolja a reklámokat a meglátogatott tartalmakban, megelőzi a rosszindulatú szoftverek kártékony hatását, és hogy harmadik felek kövessék nyomon a tevékenységünket.

#15 Neeva

A Neevát a Google volt vezetői hozták létre. A cél az volt, hogy egy reklám- és affiliate-mentes keresési platform szülessen. Keresőmotorjuk mellett egy bővítményt is kínálnak, amely az összes nagyobb böngészőben működik, hogy blokkolja a hirdetéseket és a harmadik fél által használt nyomkövető eszközöket a meglátogatott webhelyeken.

Négy hónapos ingyenes, hitelkártya nélküli próbaverzióra lehet regisztrálni, hogy eldöntsük, mennyire felel meg az igényeinknek ez a kereső.

Összefoglalva

Jól látható, hogy számos olyan új kezdeményezés van, amely vagy a személyes adatok védelmét szolgálja, vagy jótékonysági célokkal társítja a mindennapos kereséseket, remek alternatívát nyújtva a piacvezetőnek. Kiszakadva a Google univerzumból, mindenképpen érdemes kipróbálni ezeket!

Ha pedig szükséged van segítségre a keresőoptimalizáláshoz, írj bátran! >>