Minden, amit a Google speciális keresésről tudnod kell

Szerző: | aug 9, 2022 | Egyéb kategória

Amennyiben már egy ideje foglalkozol SEO-val, akkor a Google speciális parancsai nem jelentenek újdonságot számodra. Ha viszont még kezdő vagy, akkor nem árt, ha megismersz néhány hasznos tudnivalót, amivel pontosabbá teheted kereséseidet. Mi is az a Google speciális keresés? Hogyan használd? Milyen Google keresési operátorok léteznek és melyik, mire jó? Mutatom!

Mi az a Google speciális keresés?

A bővített keresés nagyszerű módja annak, hogy szűkítsük az eredményeket, és pontosan azt találjuk meg a Google-ben, amit szeretnénk. Számtalan olyan keresést módosító kifejezést, ún. Google Search Operatort (Google keresési operátort) használhatunk, amivel finomíthatók a böngészések.

Mire használhatjuk a Google keresési operátorokat?

A Google a leglátogatottabb weboldal, egy hónap alatt nagyjából 89 milliárdszor keresik fel szerte a világon. Nem csoda, hiszen ha valamit nem tudunk, azonnal a Google-höz fordulunk segítségért.

A legtöbb keresés pofonegyszerűen történik a Google-ben, csak beírunk egy szót, vagy egy  kifejezést, és már jönnek is a találatok. A legtöbb esetben ez az egyszerű módszer működik, azonban előfordulhatnak olyan esetek is, amikor nagyon konkrét dologra van szükségünk, ekkor jönnek a képbe az operátorok, melyek sokkal pontosabban és gyorsabban juttatnak el bennünket a kívánt eredményhez.

A keresési operátorok voltaképpen kiegészítői a szöveg alapú kereséseknek és használatuk óriási segítség a keresőoptimalizáláshoz is. 

Lássuk, hogy mi mindenre lehetnek jók ezek a speciális parancsok:

  • Indexálási hibák keresése
  • Nem biztonságos oldalak keresése (nem https)
  • Duplikált tartalmi problémák keresése
  • Nem kívánt fájlok és oldalak keresése a webhelyen
  • Vendégposzt lehetőségek keresése
  • Erőforrás oldal lehetőségek keresése
  • Olyan oldalak keresése, amelyek infografikákat tartalmaznak
  • Linklehetőségek keresése
  • Közösségi profilok keresése
  • Belső linkelési lehetőségek keresése
  • PR lehetőségek keresése olyan oldalakon a versenytársak megemlítésre kerültek
  • Szponzorált poszt lehetőségek keresése
  • A tartalomhoz kapcsolódó kérdés-válasz témák keresése
  • Annak feltérképezése, hogy a versenytársak milyen gyakran tesznek közzé új tartalmat
  • Konkurensekre linkelő oldalak keresése

Google keresési operátor tippek: melyik parancs, mire jó?

Nézzünk most meg néhány alap és haladó keresési, valamint URL módosító operátort, ami nagyon hasznos lehet a hétköznapok során:

1. Alap keresési operátorok

Keresési kifejezés

Ha egyértelmű kereső kifejezést adunk meg, azzal pontosíthatjuk a többértelmű keresések eredményét és kizárhatjuk a szinonimákat.

Például: sigmund freud

VAGY

Lehetséges olyan eset, amikor X-et vagy Y-t keressük. Ez X-hez vagy Y-hoz, vagy mindkettőhöz kapcsolódó találatokat fog adni. Kétféleképpen is megtehetjük: a VAGY szó használatával, illetve a | szimbólummal, a pipe operátorral.

Például: freud VAGY jung illetve freud | jung

ÉS

X és Y keresése. Ez csak az X-hez és Y-hoz kapcsolódó találatokat fogja kiadni.

Fontos megjegyezni, hogy ha csak a szokványos kereséseknél használjuk, akkor a Google amúgy is alapértelmezetten használja az ÉS-t. Azonban kifejezetten hasznos ez a metódus, ha más operátorokkal együtt használjuk.

Például: freud ÉS jung

Ez az operátor kizárja azt a kifejezést, amely a – jel mögött található. Figyeljünk azonban arra, hogy ne használjunk szóközt. Érdemes ezt olyan szavaknál alkalmazni, melyeknek több jelentésük van, hiszen ezzel egyértelműsíthető, hogy pontosan melyik szóra szeretnénk keresni.

Például: dob -hangszer

in

Az in operátor a mértékegységek átváltásához kiváló eszköz. 

Például: 1 kilogram in pounds

*

A csillag a keresőszavak aduásza. Azért nagyon jó, mert minden szóra és kifejezésre egyezést ad. Használhatjuk például olyankor, ha egy kifejezés esetén nem vagyunk biztosak egy szóban, egyszerűen csak helyettesítsük be ilyenkor a *-gal

Például: ki * kel, aranyat lel

( )

A zárójelet több kifejezés vagy keresési operátor csoportosítására, rendezésére használhatjuk, ahogyan a matematikai egyenletekben is.

Például: (freud vagy jung) pszichológia

€/$

Ezzel pontos összegre kereshetünk. Mindig úgy kell beírni a keresőbe, hogy a jelet az összeg elé tesszük.

Például: notebook $700

2. Haladó keresési operátorok

define:

A Google-be épített szótár a keresett kifejezés definícióját adja ki. Fontos azonban tudni, hogy csak angol kifejezések esetében használhatjuk.

Például: define:psychology

filetype:

Ezzel a paranccsal a találatok bizonyos fájltípusokra fognak korlátozódni.

Például PDF, DOCX, TXT, PPT stb. 

Jó, ha tudod: Az “ext:” operátorral is helyettesítheted ezt a parancsot.

site: 

A site: paranccsal a találatokat egy adott webhelyről származó keresési eredményekre korlátozhatod.

Például: site:searchbar.hu

cache:

Ez egy weboldal legfrissebb gyorsítótárazott verzióját adja vissza, feltéve persze, hogy az oldal indexelve van.

Például: cache:searchbar.hu

related:

Az operátor egy adott domainhez kapcsolódó webhely keresését teszi lehetővé.

Például: related:freud.com

intitle:

Ezzel a paranccsal olyan oldalakat tudunk keresni, amelyeknek a címében szerepel egy bizonyos szó vagy kifejezés.

Például: intitle:freud

allintitle:

Ez az operátor nagyon hasonló az előzőhöz, annyiban specifikusabb azonban, hogy minden meghatározott szóra keres a címben.

Például: allintitle:freud pszichoanalízis

inurl:

Olyan oldalak keresésére van lehetőség, amelyek URL-jében egy bizonyos szó szerepel.

Például: inurl:freud

allinurl:

Itt szintén az URL-ben kereshetünk, azonban speciális kifejezéseket is megadhatunk.

Például: allinurl: freud pszichoanalízis

intext:

Ezzel a paranccsal olyan oldalakat listázhatunk, amelyek egy bizonyos szót tartalmaznak valahol a tartalomban.

Például: intext:freud

allintext:

Ez az intext: nagytestvére. Csak olyan találatokat ad, amely a speciálisan megadott kifejezés minden elemét tartalmazza.

Például: allintext:freud pszichoanalízis

AROUND(X)

Közelség-keresés. Olyan oldalaké, amelyek két szót vagy kifejezést tartalmaznak egymástól X szón belül. Freud példájánál maradva 5 szón belül kell lennie a pszichoanalízisnek a tartalomban.

Például: freud AROUND(5) pszichoanalízis

weather:

Ezzel egy bizonyos terület időjárással kapcsolatos találatait térképezhetjük fel. Megjelennek az időjárás-snippetek és az időjós weboldalak.

Például: weather:budapest

stocks:

A paranccsal speciális részvénypiaci információkat kérhetünk le.

Például: stocks:mol

movie:

Az operátorral információkat kereshetünk egy adott filmről. Megkereshetjük, hogy mikor és hol vetítik a közelben. 

Például: movie:elvis

map:

Lehetővé teszi a térképes találatok megjelenítését a kereséshez.

Például: map:budapest

source:

Hírekre tudunk ezzel az operátorral keresni egy megadott oldalon.

Például: aszály source:telex

inanchor:

Azokat az oldalakat tudjuk megkeresni, amelyekre adott horgonyszöveggel hivatkoznak. 

Például: inanchor:freud pszichoanalízis

allinanchor:

A keresés az összes megadott szót tartalmazó horgonyszövegben történik.

Például: inanchor:freud pszichoanalízis atyja

URL módosítók

És akkor jöjjön néhány példa az URL módosítókra is. Ezek annyiban különböznek az előbbiekben említett parancsoktól, hogy nem a keresőbe, hanem magába az URL-mezőbe kell beírni őket.

&pws=0

Ez egy nagyon hasznos módosító, mellyel a személyre szabott eredmények szűrhetők ki a találatok közül.

&tbm=nws

Ezzel a paranccsal hírekre kereshetünk.

&tbs=qdr:h

Az URL módosító lehetőséget ad arra, hogy pl. az utóbbi óra keresési találatait jelenítsük meg. Az időegységet könnyen cserélhetjük is, ha a h-t (óra) mondjuk d-re (nap) módosítjuk.

Például:
&tbs=qdr:h1 – Eredmények az utóbbi egy órából
&tbs=qdr:d5 – Eredmények az utóbbi öt napból

&tbs=li:1

Ennek használatakor pontosan arra a kifejezésre fogsz találatokat kapni, amit beírtál.

Konklúzió

Az előbbiekben megnéztük, hogy milyen sokféle operátor létezik, azonban a bővített keresési parancsok listája ennél is széleskörűbb. Érdemes tehát rendszeresen használni, próbálgatni őket, hiszen sokkal pontosabb keresési találatokat kaphatunk és nagyon megkönnyítik a munkát keresőoptimalizálás során is.

Ha szeretnél szakértői segítséget a keresőoptimalizáláshoz, keress bátran!