A weboldal szövegírás egy marketing tevékenység, amely jelentős hatással lehet céged eladásaira, ismertségére, ezért nem árt, ha tökélyre fejleszted. Miért is olyan fontosak a webes szövegek? Hogyan érdemes felépíteni a tartalmat és mikre figyelj oda mindenképp, amikor hozzálátsz weboldalad szövegezéséhez? Ebben segítek!
Mi az a weboldal szövegírás?
A weboldal szövegírás kulcsfontosságú minden online jelenléttel rendelkező vállalkozás számára. Azt a gyakorlatot takarja, amikor olyan tartalmat írsz honlapodra, mellyel népszerűsítheted vállalkozásodat, látogatókat vonzhatsz és vásárlásra bírhatod őket. Ide tartozhatnak például a termék- és szolgáltatás leírások, a menüpontok szövegezése, a blogbejegyzések és egyéb digitális tartalmak megírása.
Bár a weboldal szövegírásnak számos egyéb vetülete is van, például a közösségi média posztok, az online hirdetések, az e-mail marketing kampányok, ebben az útmutatóban most kifejezetten a weboldal szövegekre fókuszálunk.
Miért fontos a jó honlap szövegezés?
A weboldal szövegezésnek azért van kulcsszerepe, mert számos marketingcél elérését segítheti:
- javíthatja honlapunk láthatóságát a keresőmotorok számára
- több látogatót vonzhatunk a weboldalunkra
- vásárlókká tehetjük az érdeklődőket
- építhetjük brandünket
A webes tartalom segíthet abban, hogy a lehető legjobban kommunikálhassuk megoldásainkat a célközönség felé. Olyan nyelvezettel tudunk szólni felhasználóinkhoz, amit nem csak megértenek, de a legjobban rezonál is személyiségükkel, igényeikkel.
A nagy kérdés: milyen a jó weboldal szöveg?
A válasz egyöntetű, ha kifejezetten weboldal szövegezéssel foglalkozó szakembereket kérdezel:
- minőségi tartalommal rendelkezik
- támogatja a CTA-t, ezáltal segíti a felhasználókat, hogy vásárlókká, ügyfelekké váljanak
- meggyőző, hiteles, lényegretörő
- eredeti, izgalmas és vonzó
- jól áttekinthető
- SEO barát
Valóban jó szövegeket írni azonban korántsem egyszerű feladat, hiszen a weboldalon belül is többféle típusú írást kell elkészítened, amelyeknek a végére egy teljes egységet kell alkotniuk. A weboldal szövegírás során tehát arra kell törekedni, hogy az egyes részek és a nagy egész is kompakt és motiváló legyen a célközönség számára.
Ezeket tartsd szem előtt honlap szövegírás előtt
A weboldal szövegírás célja többségében az, hogy a látogatókat a lehető leggyorsabban és egyenes úton juttassuk el a cselekvésig. Vannak kifejezetten olyan oldalak, ahol a márka bemutatása és a brandépítés a fő fókusz. Mielőtt tehát nekilátnánk a tartalomgyártásnak, mindenképp tisztában kell lennünk azzal, hogy mit akarunk elérni. Mit szeretnénk, mit tegyen az olvasó, miután elolvasta a szöveget?
Mindig legyen egy fő üzenet, amire épül a weboldal
Kutatások szerint mindössze 3-15 másodpercünk van arra, hogy megragadjuk az olvasó figyelmét. Ezért a fő üzenetünket jól láthatóan kell megjelenítenünk, különben elveszítjük a látogatót.
A weboldal szövegírás nem olyan, mint egy blogbejegyzés elkészítése. Nincs helye litániának, minden leírt szónak és mondatnak tudatosnak és pontosnak kell lennie.
A szöveg első számú célja, hogy motiválja az olvasót, hogy tovább olvasson. Ha ez nem sikerül, akkor az üzenet elvész, a mondandód lényegtelenné válik és elfelejtheted a cselekvést, ami a fő mozgatórugód.
Kizárólag a célközönségre fókuszálj!
Gyakori hiba, hogy a szövegíró kizárólag a cégre, márkára, termékre, szolgáltatásra összpontosít, ugyanakkor megfeledkezik az ügyfelekről.
A szövegezés során mindig vedd figyelembe, hogy a látogatót csakis a saját problémái és igényei érdeklik és egyáltalán nem motiválják a te sikereid, egyedi technikád stb.
Ezért a weboldal szövegezésének is ezt kell tükröznie. Mindennek kapcsolódnia kell a felhasználó elképzeléseihez és vágyaihoz, és minden olyan rész felesleges az üzenet átadásakor, ami ezekkel nincs összhangban. Éppen ezért a szövegírást meg kell hogy előzze egy kutatás, hogy felhasználóid minden egyes érzését, gondolatát, célját pontosan ismerd.
Mikre figyelj a weboldal szövegírás során?
Most hogy megnéztük, hogy mennyire fontos a cél és a közönség ismerete, térjünk rá arra, hogy milyen gyakorlati dolgokra szükséges odafigyelni, ha billentyűzetet ragadunk.
Nincs arra tökéletes recept, hogy milyen is legyen weboldal szövegezése. Ugyanis minden vállalkozás más és más, eltérő a nyelvezet, mások az ügyfelek, amelyek mind befolyásolják a tartalmi kialakítást.
Például egy e-kereskedelmi vállalkozás esetében a weboldal szövegezés folyamata más lesz, mint egy SaaS vállalkozás esetében.
Egyszerűen fogalmazva, egy e-kereskedelmi vállalkozásnak a termékoldalak és termékleírások szövegét kell alaposan kidolgoznia, míg egy SaaS üzletág esetén leginkább a landing és egyéb tartalom oldalak lesznek érdekesek.
Ettől függetlenül vannak olyan elemei a szövegírásnak, amelyek általánosnak mondhatók és amikre külön figyelmet kell fordítanunk.
Lássuk most ezeket!
#1. Használj ütős címsorokat
A jól megírt címsorok az oldal vázlataként működnek. Az adott bekezdés(ek) tartalmát összefoglaló címek segítik a felhasználókat, hogy megértsék, miről szól az adott rész, mielőtt eldöntenék, hogy érdekes-e számukra vagy sem. Fontos, hogy SEO szempontokat is figyelembe vegyél és a címek tartalmazzák a releváns kulcsszavakat.
#2. A felsorolás mindig beválik
A felsorolások támogatják az olvashatóságot, és lehetővé teszik az olvasók számára, hogy könnyen megértsék és elraktározzák az adott információt. Szinte bármilyen felsorolás alkalmas arra, hogy listát készítsünk belőle.
#3. Legyenek rövidek a bekezdések
A hosszú bekezdések nehezen olvashatók, elriasztják a felhasználókat. Ha átnézel egy hosszú szöveget, szinte biztosan találsz olyan pontot, ahol új bekezdést tudsz kezdeni. Így a felhasználók számára sokkal emészthetőbbé válik az információ. Pontosan annyit írj csak, amennyi hasznos és a célod eléréséhez szükséges.
#4. A legfontosabb információk mindig előre kerüljenek
Minden esetben a célközönséged számára legfontosabb információkkal kezd a szövegezést, majd egyre több és több részletet adj hozzá. Az újságírásban ezt a technikát fordított piramisnak nevezik. Így nem kell olvasóidnak a lényeg után kutatniuk, hanem a weboldaladra érve azonnal megkapják azokat.
#5. Emeld ki a kulcsfontosságú kifejezéseket, gondolatokat
Érdemes élni a különböző szövegformázási eszközök, például a kövér, félkövér betűtípusokkal, hiszen így látogatóid is egyből rátalálnak a fontos kifejezésekre, mondatokra a bekezdésén belül. Ugyanakkor mint mindenben, itt is az arany középutat érdemes járni, ugyanis a túl sok kiemelés zavaró lehet és a visszájára fordulhat.
#6. Figyelj, hogy célközönséged milyen nyelvet beszél
Mindig olyan stílust és szavakat használj, amelyek célközönséged számára komfortosak. A komoly szakmai oldalakon nem veszi ki jól magát, ha tegezed a látogatódat, ugyanakkor például egy sminkmárka vagy sportbolt honlapján sokkal hatásosabb a tegezés, a lazább hangnem.
Figyelj arra is, hogy a téma komolysága ellenére az idegen szavak vagy belső szakzsargonok összezavarhatják a felhasználót. A közönségnek megfelelő nyelvezet kulcsfontosságú ahhoz, hogy látogatóidhoz könnyen eljuthassanak üzeneteid.
#7. Legyél rövid és tömör, hagyd ki a felesleges szavakat!
Minden oldalon szabadulj meg a szavak felétől, majd a maradék felétől. Ez talán túlzásnak hangzik, de hidd el, hogy nem az. A webes szövegek nagyban különböznek a hagyományos írásoktól, a lényegük, hogy tömörek és lényegretörőek legyenek.
Nyugodtan próbáld ki, hogy a megírt szöveged felét kigyomlálod és nem veszítesz semmi értékeset a mondandódból. Ha megszabadulsz a felesleges szavaktól, nemcsak a hosszúságot csökkented, hanem a tartalmat is jobban előtérbe helyezed, és könnyebben átolvashatóvá teszed.
Összefoglalva
Ahogy láthatod a weboldal szövegírás nem is olyan egyszerű, hiszen nagyon sok szempontot kell figyelembe venni ahhoz, hogy valóban ütős honlapszöveg készüljön. Nem árt ha otthon vagyunk a marketingben, ismerjük a SEO szempontokat és persze tudunk nagyon egyszerűek és lényegretörők lenni.
Ha esetleg elakadtál a szövegírásban vagy szükséged van SEO segítségre, akkor keress bátran! >>