Ha igazán SEO-barát weboldalt szeretnél és nem áldoznál milliókat a honlap elkészítésére, akkor a WordPress remek választás. Cikkemben most megmutatom azokat a fontos SEO beállításokat, amelyek segítségével optimalizálhatod weboldaladat és élvezheted az organikus forgalom növekedés előnyeit.
A WordPress egy nagyon profi rendszer, de természetesen egy honlap egyszerű elindítása még nem elegendő ahhoz, hogy a Google dobogós helyein végezzünk. Ehhez ugyanis az kell, hogy pontosan értsük és alkalmazzuk a hatékony SEO taktikákat. Viszont jó hír, hogy a WP remek társ ebben, sokkal egyszerűbbé teszi a feladatot. Sőt, kezdők számára is megkönnyíti a Google-ból származó forgalom növelését.
A platform számos olyan funkcióval rendelkezik, amely a SEO legjobb gyakorlatai szerint lett kifejlesztve és valódi különbséget hoz a rangsorolás és az organikus láthatóság szempontjából.
A most következő tippek elsősorban azokra vonatkoznak, akik saját üzemeltetésű WordPress oldallal rendelkeznek, nem pedig a platform tárhelyes verziójára.
Miért is szeretjük annyira a WordPress-t?
A WordPress a világ legnépszerűbb tartalomkezelő rendszere, amely a teljes internet 35%-át működteti, és számos óriás honlap is WordPress alapú, ilyen például a BBC America, a Time.com. Ha a legnagyobbak szeretik és jó megoldás számukra, akkor egyáltalán nem meglepő hatalmas sikere és hogy a webfejlesztők szívesen használják.
A WordPress 2003-ban még egy egyszerű blogfelületként indul. Csakhamar kinőtte azonban magát, teljes weboldalak épültek ki rajta és 2020 óta már e-kereskedelmi platformként is működik.
A WordPress előnyei
Nézzük is meg a legfőbb szexepiljét a WordPress oldalaknak!
- Egyszerű, felhasználóbarát felület – A WordPress felülete annyira átlátható és könnyen használható, hogy kezdők számára is tökéletes platform.
- Könnyen testreszabható – Több ezer téma közül választhatunk, köztük számos ingyenes verzió is elérhető a kínálatban. Emellett az alapvető funkciók 55000 bővítménnyel egészíthetők ki és tehetők teljessé. Emellett saját témák befogadására is alkalmas, így gyakorlatilag bármit kihozhatunk belőle.
- Gyorsaság és biztonság – A WP eszköztárában olyan technikai funkciókat találhatunk, amelyekkel weboldalunk gyorsan és biztonságosan tehető elérhetővé, mint például a CDN-ek és az SSL-ek.
- On-page SEO – Könnyedén optimalizálhatjuk oldalaink elemeit, például a webcímben szereplő slugot. Ez segít az oldal rangsorolásában az adott kulcsszavakra, így a releváns forgalmat közvetlenül webhelyünk ezen oldalaira irányítja.
- URL-ek testreszabása – Az URL-eknek könnyen olvashatónak és megjegyezhetőnek kell lenniük. Ami jó a látógatóknak, az jó a keresőmotoroknak is. A WP-ben ezt könnyedén szerkeszthetjük.
- Címek és leírások optimalizálása – A cím és a leírás megjelenik a keresőmotorok találati oldalain, így gyakran ezek az első dolgok, amelyeket az emberek látnak, amikor rátalálnak az oldalunkra. Ezeket egyszerűen testreszabhatjuk.
- Közösségi háttér – A WordPress nyílt forráskódú, és a platform mögött álló közösség bámulatos. Mindig van segítség, ha bármilyen kérdés merül fel, akár a támogató fórumokon keresztül, akár a részletes dokumentációt segítségül hívva.
Mik a WordPress hátrányai a CMS-ekkel szemben?
A WordPress kiváló platform, azonban vannak olyan esetek, amikor mégsem ez a legjobb megoldás, és a CMS jobban megfelel a speciális igényeknek.
Sokan elsőszámú hátrányként a sebezhetőséget említik, azokban az esetekben, ha nem naprakész az oldal. Ezen kívül gyakran van szükség frissítésekre, ami szintén negatív lehet. És amit még fel szoktak hozni a WordPress ellen, hogy ha igazán egyedi weboldalt szeretnénk, akkor azért tanulásra van szükség.
De a többség számára ez egy rendkívül erős platform, amely a SEO sikerekhez is nagyszerű alapokat biztosít.
WordPress a keresőoptimalizálásban
A WordPress kiváló társ a keresőoptimalizálásban, azonban ne gondoljuk azt, hogy nem kell energiát és erőfeszítést beletennünk abba, hogy valóban jó eredményeket érjünk el. A jó SEO beállítások valójában hátszelet biztosítanak, de nem kerülheted el, hogy remek tartalmakat készíts és ráfeküdj a linképítésre. Emellett azt is biztosítanod kell, hogy honlapod jól optimalizált legyen és ne forduljanak elő olyan technikai problémák, melyek visszavetik helyezéseidet.
SEO beállítások kezdőknek
Tekintsünk most át néhány fontos lépést, amire figyelnünk kell, ha elkezdjük használni a WordPresst.
1. tipp: Válassz megbízható tárhelyszolgáltatót
Nagyon fontos, hogy profi szolgáltató hosztolja a webhelyedet. Keresőoptimalizálás szempontjából ugyanis kulcs szerepe van a webhely sebességének, az üzemidőnek és a biztonságnak.
Nem érdemes az olcsóbbat választani, hiszen a rossz teljesítményen is elcsúszhat SEO sikered.
2. tipp: SEO-barát WordPress témát használj
A WordPress telepítésekor az alapértelmezett téma fog fogadni, de kicsi rá az esély, hogy ezt is szeretnéd használni.
Szerencsére többezer ingyenes és tényleg kiváló téma érhető el a műszerfalon, valamint rengeteg prémium grafika közül is válogathatsz.
Honnan tudhatod, hogy egy téma SEO-barát? Mert oda van írva – gondolhatnánk. Sajnos ez azonban nem mindig igaz, ugyanis egyes változatok lényegesen lassíthatják honlapodat.
Ha biztosra akarsz menni, akkor teszteld a demóját a Google web.dev eszközén, hogy kigurjanak a teljesítménybeli vagy SEO problémák.
3. tipp: Figyelj az URL-re
Az, hogy a https://pelda.hu vagy a https://www.pelda.hu címet választod, ez teljesen rád van bízva. Arra azonban ügyelj, hogy csakis az egyik legyen elérhető, a Google ugyanis különbözőnek tekinti őket, ami galibákhoz vezethet.
Hogyan csináld? Beállítások > Általános. Itt kiválaszthatod a preferált tartományt.
Fontos az is, hogy rendelkezned kell SSL-tanúsítvánnyal, webhelyedet ugyanis elengedhetetlen HTTPS használatával futtatni. Ha nincs telepített tanúsítványod, mindenképp szerezd be
4. tipp: Telepíts egy ingyenes WordPress SEO plugint
Mielőtt elkezdenéd optimalizálni az oldaladat, telepítened kell egy SEO plugint. Ezek önmagukban nem optimalizálják az oldalt, viszont hatalmas segítséget jelentenek, hogy a lehető legjobban érvényesítsd a SEO gyakorlatokat.
Van néhány népszerű és általánosan ajánlott, ilyen például a(z):
- All in One SEO Pack
- Yoast SEO
A plugin telepítésének egyik módja, hogy bejelentkezel az adminisztrációs panelbe, és a bal oldali menüben az “új plugin hozzáadása” oldalra navigálsz: Pluginok > Új hozzáadása. Majd keresd meg a telepíteni kívánt plugint, és nyomd meg a ‘telepítés most’ gombot. Ezután majd aktiválnod is kell.
5. tipp: Ellenőrizd oldalad láthatóságát
A WordPress-nek van egy olyan lehetősége, hogy beállíthatod, miszerint a keresőmotorok ne indexeljék az oldaladat. Ezt az opciót többnyire fejlesztők használják, amíg még dolgoznak egy oldalon és nem teljes a tartalom. Azonban sokszor előfordul, hogy ez véletlenül így is marad.
Hol ellenőrizheted? Beállítások > Olvasás. Itt találod a Keresőmotor láthatósága checkboxot, amelyet be kell pipálni, ha szeretnéd, hogy rangsorolják oldaladat.
6. tipp: SEO-barát permalinkek engedélyezése
A WordPress számos különböző lehetőséget ad az URL-ek felépítésére és elengedhetetlen, hogy SEO-barát opciót használj.
Alapértelmezés szerint a WordPress ilyen URL-eket használ:https://pelda.hu/?p=123.
Sajnos ezek az URL-ek nem keresőmotor-barátok, és egyáltalán nem lehet csak az URL-ek alapján azonosítani, hogy miről szól az oldal.
Ami azonban jó hír, hogy lehet változtatni az URL-ek felépítését, mégpedig a Beállítások > Permalinks blokkban.
A legtöbb webhely esetében a ‘Post name’ opciót érdemes választani.
WordPress SEO beállítások haladóknak
Miután elvégeztük a kezdő beállításokat, fontos, hogy webhelyünket ellenőrizzük Google Search Console-ban, valamint elküldjük oldalunk XML sitemapjét.
És akkor most lássunk néhány olyan haladó tippet, trükköt, amely segíthet feljebb kúszni a Google találati listáján.
1. tipp: Végezz kulcsszókutatást
A kulcsszókutatás a keresőoptimalizálás alapja és iránytűje. Hiszen ez fogja megmutatni, hogy milyen kifejezésekre kell optimalizálni a tartalmunkat.
Akár most kezdünk hozzá az optimalizáláshoz, akár új, releváns tartalmat szeretnénk készíteni, feltétlenül tudnunk kell, hogy milyen kulcsszavakkal szeretnénk jó eredményeket elérni.
Itt találhatsz szuper kulcsszó genetárorokat >>
2. tipp: Egyéni URL-ek beállítása
Alapértelmezés szerint a WordPress az oldal címét használja az URL létrehozásához, ami miatt ezek nagyon hosszúak lesznek és csonkolásra kerülnek a találati listán.
Szerencsére azonban minden egyes cikkednél lehetőséged van arra, hogy módosítsd az alapértelmezést. Például ha a ‘legjobb szaloncukor’ kulcsszóra írsz tartalmat, akkor az eredeti URL-t: https://pelda.hu/melyik-a-legjobb-szaloncukor-2022-ben könnyedén módosíthatod erre: https://pelda.hu/legjobb-szaloncukor
Egyszerűen kattintson a Permalinknél a “szerkesztés” gombra, és megadhatod a kívánt URL-t.
Olvasd el ezt a korábbi írásomat a SEO-barát URL felépítéséről >>
3. tipp: Címsorok optimalizálása
A fejléceknek, címsoroknak óriási szerepük van a keresőoptimalizálásban.
A H1 célja, hogy mind a felhasználók, mind a keresőmotorok számára kontextust adjon arról, hogy miről szól az oldalad. Ezt gyakorlatilag úgy kell elképzelnünk, mint egy könyvcímet.
H1-et mindenképp érdemes használni, de fontos szerepe van a tartalom strukturáltságában a H2-H6 címsoroknak is. Ezek ugyanis olvashatóbbá, érthetőbbé, könnnyebben fogyaszthatóbbá teszik a kontentet.
A címek és alcímek azok, amelyek nemcsak hogy kiemelik az adott fejezet tartalmát, hanem a legjobb ezekben elhelyezni a kulcsszavakat.
A H2-H6 címkéket úgy adhatod hozzá a tartalmadhoz, hogy rákattintasz egy blokkra, kiválasztod a “fejléc” stílust, és megadod a típust.
4. tipp: Title tagek és meta leírások
A title tag egy fontos infó a felhasználóknak és a keresőmotoroknak, ezzel mondod el ugyanis, hogy miről szól az oldalad, és általában fontos rangsorolási tényezőnek számít. Ez a Google keresési találatokban megjelenő, kattintható oldalcím.
Ha Yoastot használsz, akkor az automatikusan beállítja az oldal title tagjét az oldal címének felhasználásával, de lehetőséged van ennek felülírására is, például, hogy a kulcsszó egyes variációit tedd bele.
Az oldalcímek meghatározásához fontos használni a kulcsszókutatást.
5. tipp: Használj belső linkeket
A belső hivatkozások kiválóan támogatják a különböző oldalak közötti tematikus relevancia megteremtését, segítenek az olvasóknak a navigációban.
A WordPressben a más oldalakra mutató belső hivatkozások hozzáadása nagyon egyszerű. Mindössze annyit kell tenned, hogy kiemelni a linkelni kívánt szöveget, majd az eszköztáron a “link” gombra kattintani, amely lehetővé teszi, hogy vagy beillesszünk egy URL-t, vagy rákeressünk egy weboldalunkon belül található tartalomra.
6. tipp: Optimalizáld képeid fájlnevét
A képeknek fontos szerepük van a jó helyezés elérésében. Érdemes azonban figyelmet fordítani arra, hogy a feltöltött kép fájlnevét is optimalizáljuk – például építsük be a kulcsszót -, ez ugyanis segít kontextust adni az oldalnak.
A kep1234.jpg helyett a korábbi szaloncukros példánál maradva elnevezhetjük úgy a fájlt, hogy legjobb-szaloncukor.jpg. Amire mindig figyeljünk, hogy a kép valóban azt mutassa, ami a fájl neve.
Profi SEO tippek
Most pedig lássunk néhány olyan tanácsot, amelyekkel kitűnhetsz versenytársaid közül.
1. tipp: Használj Cache plugint a gyorsabb betöltésért
A webhely sebességének javításának egyik leghatékonyabb módja, ha cache bővítményt használsz a bejegyzések és oldalak statikus fájlokként történő gyorsítótárazására. Ezek a statikus fájlok a felhasználókat szolgálják és azáltal javíthatják a teljesítményt, hogy nem generálódnak minden alkalommal dinamikusan.
Ilyen lehet a W3 Total Cache, a WP Super Cache vagy a Cache Enabler.
2. tipp: Noindex tag használata
A WordPress számos különböző oldal rendszert használ, beleértve a kategóriákat és a címkéket. A kategóriák nagyszerű célt szolgálnak, különösen a tartalmak csoportosításakor.
A címkék kisebbek, és jellemzően konkrét témákra összpontosítanak. Ezek általában nem hasznosak olyan felhasználók számára, akik még nem jártak soha a weboldaladon. SEO szempontból ezek az oldalak ritkán kínálnak valami értékeset, és jellemzően nem szeretnénk, ha ezek indexelve lennének és forgalmat küldenének a Google-ből (a forgalom minősége alacsony).
És ugyanez igaz a média oldalakra és a WordPress által használt egyéb posztformátumokra is. Általában nem akarod, hogy ezeket a Google indexelje, így a Yoastban közvetlenül “noindex” címkéket adhatsz hozzájuk.
Itt találod ezeket: SEO > Keresés megjelenése > Taxonómiák
3. tipp: Optimalizált képek a nagyobb sebességért
A képek sajnos gyakran belassítják a weboldalakat, így optimalizált fotókkal javítható a betöltési sebesség és a teljesítmény.
Ha a honlapunkon sok képet használunk, akkor jelentősen megnövelhetjük az oldal méretét, különösen, ha sokkal nagyobb méretű fotókat használunk, mint kellene. A Smush bővítménnyel azonban WordPress webhelyed teljes médiatárát, valamint az összes jövőben feltöltött képét optimalizálhatod.
4. tipp: Használj Schema jelölést
A Schema jelölés kontextust ad a tartalomhoz és az adatokhoz. Segít a Google-nek megérteni a tartalmadat, különböző és hasznos módon bemutatni azt. Ezzel pedig jobb helyezéseket és több kattintást érhetsz el.
5. tipp: Mindig frissítsd tartalmaidat
Ahhoz, hogy minél jobb SEO eredményeid legyenek, nem elég lazán hátradőlni, a tartalmakat frissíteni, gondozni kell.
De változtassuk-e meg az oldalak és bejegyzések eredeti közzétételi dátumát, vagy el kell-e távolítania a dátumokat? Az egyik legjobb megoldás, ha az “utoljára módosítva” vagy “frissítve” kifejezéseket használjuk. Ez mind a keresőmotoroknak, mind a felhasználóknak azt üzeni, hogy a tartalom friss és releváns.
A WP Last Modified Info plugin segítségével könnyen hozzáadhatod az utolsó módosításra vagy frissítésre vonatkozó információkat a WordPress oldalaidhoz és bejegyzéseidhez.
Konklúzió
Ahogy láthattuk, a WordPress egy nagyon SEO-barát CMS platform, nem véletlen, hogy meghódította a világot. Amellett, hogy tényleg szuper egyszerű használni, nagyon sok hasznos bővítmény segíti, hogy hatékonyan optimalizálhassuk tartalmainkat és versenyelőnyre tegyünk szert.
Amennyiben bármilyen SEO támogatásra van szükséged, keress bátran!